Willys fortsätter att satsa på solcellsanläggningar för eget bruk och har tecknat avtal med Trophi Fastighets AB för ytterligare tre anläggningarsom uppförs och driftsätts under 2021.
Det är Willys-butikerna i Trollhättan, Sandviken och Köping som nu får solceller för eget bruk installerade på sina butikstak, efter att Willys och fastighetsägaren Trophi Fastighets AB tecknat avtal om solcellsutbyggnad.
”Vi fortsätter vår satsning på ett grönare butiksbestånd, där vår målsättning är att ha solcellsanläggningar på 25 procent av lämpliga butikstak. Redan idag kommer all el vi köper till butikerna från förnybara källor, men att en del av elen dessutom produceras på våra egna tak är naturligtvis ännu bättre”, säger Thomas Evertsson, VD för Willys.
Solcellerna beräknas att tas i drift under 2021. Storleken på anläggningarna varierar och de kommer att producera totalt 622 000 kWh per år, vilket motsvarar den årliga elförbrukningen för 125 villor.
Vi är mycket nöjda med att nu tillsammans med Axfood skapa miljövänligare alternativ för elproduktion i våra fastigheter och därmed bidra till ett mer hållbart samhälle. Vi ser en ökad efterfrågan på förnyelsebar energi hos våra hyresgäster inom dagligvaruhandeln, säger Jan Björk, VD på Trophi Fastighets AB.
Livsmedelsbutiker och matlager förbrukar mycket el för bland annat kyl- och frysdiskar samt lagerhållning av livsmedel och har ofta tak som är väl lämpade för solcellsanläggningar. För solcellsanläggningar som genererar el för egen förbrukning råder i dag skattefrihet på förbrukning upp till 500 kWh. Därefter utgår en skatt på produktionen.
”Det är väldigt positivt att vi tillsammans med fastighetsägare kan bygga allt fler och allt större solcellsanläggningar. Men det är olyckligt att omställningen till en mer hållbar energiproduktion hämmas av den skatt på solenergi för eget bruk som fortfarande finns kvar. Det finns inga hinder för att ta bort det taket. Tvärtom skulle det bidra till en snabbare grön omställning och att ännu fler frivilligt skulle investera i hållbar energiproduktion”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.