Willys installerar solceller på ytterligare tre butiker

PUBLICERAD: 5 augusti 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Willys fortsätter att satsa på solcellsanläggningar för eget bruk och har tecknat avtal med Trophi Fastighets AB för ytterligare tre anläggningarsom uppförs och driftsätts under 2021.

Det är Willys-butikerna i Trollhättan, Sandviken och Köping som nu får solceller för eget bruk installerade på sina butikstak, efter att Willys och fastighetsägaren Trophi Fastighets AB tecknat avtal om solcellsutbyggnad.

”Vi fortsätter vår satsning på ett grönare butiksbestånd, där vår målsättning är att ha solcellsanläggningar på 25 procent av lämpliga butikstak. Redan idag kommer all el vi köper till butikerna från förnybara källor, men att en del av elen dessutom produceras på våra egna tak är naturligtvis ännu bättre”, säger Thomas Evertsson, VD för Willys.

Solcellerna beräknas att tas i drift under 2021. Storleken på anläggningarna varierar och de kommer att producera totalt 622 000 kWh per år, vilket motsvarar den årliga elförbrukningen för 125 villor.

Vi är mycket nöjda med att nu tillsammans med Axfood skapa miljövänligare alternativ för elproduktion i våra fastigheter och därmed bidra till ett mer hållbart samhälle. Vi ser en ökad efterfrågan på förnyelsebar energi hos våra hyresgäster inom dagligvaruhandeln, säger Jan Björk, VD på Trophi Fastighets AB.

Livsmedelsbutiker och matlager förbrukar mycket el för bland annat kyl- och frysdiskar samt lagerhållning av livsmedel och har ofta tak som är väl lämpade för solcellsanläggningar. För solcellsanläggningar som genererar el för egen förbrukning råder i dag skattefrihet på förbrukning upp till 500 kWh. Därefter utgår en skatt på produktionen.

”Det är väldigt positivt att vi tillsammans med fastighetsägare kan bygga allt fler och allt större solcellsanläggningar. Men det är olyckligt att omställningen till en mer hållbar energiproduktion hämmas av den skatt på solenergi för eget bruk som fortfarande finns kvar. Det finns inga hinder för att ta bort det taket. Tvärtom skulle det bidra till en snabbare grön omställning och att ännu fler frivilligt skulle investera i hållbar energiproduktion”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

 

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland