Lidl Sverige har inlett nya samarbeten med tolv mikrobryggerier som ett led i arbetet med att stötta lokala producenter och utöka det svenska sortimentet. Därmed erbjuds Lidls kunder möjligheten att testa öl från hela Sverige.
Genom kampanjen Destination Lidl har kedjan nu inlett samarbeten med åtta nya mikrobryggerier och utvecklat befintliga samarbeten med fyra. Samtliga bryggerier kommer att vara representerade i majoriteten av Lidls butiker runt om i Sverige och utbudet kommer att formas utifrån kundernas efterfrågan och bryggeriernas utbud.
”Vi ser att intresset för både hantverksöl och öl med en lägre alkoholhalt ökar. Samtidigt har också antalet bryggerier i Sverige ökat de senaste åren. I och med att vi vill utöka vårt arbete med att stötta svenska leverantörer föll det sig naturligt att vi nu även utökar samarbetet med svenska mikrobryggerier”, säger Robert Stekovic, Kommersiell direktör på Lidl Sverige.
Ett mikrobryggeri är ett litet bryggeri som vid öltillverkningen utgår från hantverksmässiga metoder baserade på klassisk ölbryggartradition. Ett av dessa, Train Station Brewery, skapades i en gammal järnvägsstation i Knivsta.
”Vi tyckte det saknades bra folköl i hyllorna och vill visa på att det går att göra riktigt god folköl. Att Lidl nu väljer att samarbeta med oss betyder otroligt mycket. Vi är en liten aktör, vilket gör det svårt att synas och få folk att testa. Att få möjligheten att berätta att vi finns i hela Sverige genom Lidl gör oss väldigt stolta och ger oss en möjlighet att växa”, säger Simon Vikström, grundare av Train Station Brewery.
De åtta nya bryggerierna är: Beerbliotek, Poppels, Klackabacken, Train Station Brewery, Sälens fjällbryggeri, Ängöl, Örebro brygghus och Barlingbro Bryggeri. Ett redan existerande, som samarbetet har utvecklats med, är Österlenbryggarna, Vega Bryggeri, Beerstudio och Beersmiths.