Lidl inleder nya samarbeten med svenska mikrobryggerier

PUBLICERAD: 3 augusti 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Lidl Sverige har inlett nya samarbeten med tolv mikrobryggerier som ett led i arbetet med att stötta lokala producenter och utöka det svenska sortimentet. Därmed erbjuds Lidls kunder möjligheten att testa öl från hela Sverige.

Genom kampanjen Destination Lidl har kedjan nu inlett samarbeten med åtta nya mikrobryggerier och utvecklat befintliga samarbeten med fyra. Samtliga bryggerier kommer att vara representerade i majoriteten av Lidls butiker runt om i Sverige och utbudet kommer att formas utifrån kundernas efterfrågan och bryggeriernas utbud.

”Vi ser att intresset för både hantverksöl och öl med en lägre alkoholhalt ökar. Samtidigt har också antalet bryggerier i Sverige ökat de senaste åren. I och med att vi vill utöka vårt arbete med att stötta svenska leverantörer föll det sig naturligt att vi nu även utökar samarbetet med svenska mikrobryggerier”, säger Robert Stekovic, Kommersiell direktör på Lidl Sverige.

Ett mikrobryggeri är ett litet bryggeri som vid öltillverkningen utgår från hantverksmässiga metoder baserade på klassisk ölbryggartradition. Ett av dessa, Train Station Brewery, skapades i en gammal järnvägsstation i Knivsta.

”Vi tyckte det saknades bra folköl i hyllorna och vill visa på att det går att göra riktigt god folköl. Att Lidl nu väljer att samarbeta med oss betyder otroligt mycket. Vi är en liten aktör, vilket gör det svårt att synas och få folk att testa. Att få möjligheten att berätta att vi finns i hela Sverige genom Lidl gör oss väldigt stolta och ger oss en möjlighet att växa”, säger Simon Vikström, grundare av Train Station Brewery.

De åtta nya bryggerierna är: Beerbliotek, Poppels, Klackabacken, Train Station Brewery, Sälens fjällbryggeri, Ängöl, Örebro brygghus och Barlingbro Bryggeri.  Ett redan existerande, som samarbetet har utvecklats med, är Österlenbryggarna, Vega Bryggeri, Beerstudio och Beersmiths.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker

Han är Smaksäkrast i livsmedelsbranschen

Sebastian Johansson, sensorikansvarig på Dagab, tog hem vinsten när den nya sensoriktävlingen Smaksäkrast avgjordes för första gången.
sebastian-_smaksakrast

Folkhälsa och svenska råvaror i fokus på årets Nobelmeny

2024 års Nobelmeny står med fötterna djupt i den svenska myllan. Kocken Jessie Sommarström överraskar med en lyxig fullkornsgröt av kornbulgur.
Mynewsdesk Jessie Sommarström