Orklas satsar på att till 2025 omsätta tre miljarder kronor i växtbaserade livsmedel och har som mål att till 2030 bli ett av Europas ledande bolag inom alternativa proteiner. Nu lanseras varumärket Naturli’ brett i Sverige och koncernen etablerar det nya affärsområdet Orkla Alternative Proteins.
”Vi är precis i början av ett massivt skifte mot alternativa proteinkällor. För Orkla är alternativa proteiner ett viktigt prioriterat område som erbjuder stora tillväxtmöjligheter. Vårt mål är att nå ut till alla med växtbaserad mat och se till att människor kan välja dessa produkter utan att behöva kompromissa med smak eller konsistens. Vårt mål är att göra det enklare att välja hållbara alternativ till kött och mejeriprodukter som en del av vår dagliga kost”, säger Maria Tilly, marknadsdirektör på Orkla Foods Sverige.
Det danska varumärket Naturli’ är marknadsledande för växtbaserad mat i Danmark och säljs även i bland annat Storbritannien, Norge och Finland. I Sverige har några få Naturli’-produkter testsålts under det senaste året. Nu planerar Orkla Sverige en storsatsning på varumärket, som inleds med den mandelbaserade mejeriprodukten Naturli’ Joe’ Kurt samt Naturli’ Vegan Bredbart och Naturli’ Vegan Block.
”Vi ser att potentialen för Naturli’ är stor. Fler och fler konsumenter vill ha hälsosammare, mer hållbara alternativ som är riktigt goda. Framförallt ser vi att våra konsumenter efterfrågar växtbaserade alternativ, inte bara som alternativ till kött utan även till traditionella mejeriprodukter. Tekniska framsteg gör det möjligt för oss att utveckla nya produkter som är minst lika bra när det gäller smak, konsistens och näringsinnehåll”, säger Maria Tilly.
Orklas satsning på Naturli’ är en del av en större satsning på tillväxt inom växtbaserad mat de närmaste åren. I Sverige ökade Orklas försäljning av växtbaserade produkter via dagligvaruhandeln med cirka 34 procent under 2020 jämfört med 2019. År 2025 strävar koncernen efter att omsätta tre miljarder kronor i växtbaserade livsmedel, ett mål som ska uppnås genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv.
”Vi kommer att fortsätta bygga och utveckla våra positioner inom växtbaserat. I Sverige har Anamma varit en framgångssaga med en tillväxt på över 600 procent sedan 2015, och Frankful är ett nytt hållbarhetsdrivet varumärke som fokuserar på växtbaserade, klimatsmarta livsmedel som vi ser stora tillväxtmöjligheter för”, säger Maria Tilly.
Genom att etablera Orkla Alternative Proteins vill koncernen stärka sitt fokus på teknik och långsiktigt utvecklingsarbete. Bolaget stärker även den kompetens som krävs för att utveckla nästa generations alternativa proteiner och överväger att genom det nya affärsområdet öka närvaron i andra delar av värdekedjan.
”Potentialen på våra nuvarande hemmamarknader och i nya områden är stor. Jag ser fram emot att komma igång med att rekrytera nyckelpersoner till OAP-organisationen och att arbeta nära alla som redan är engagerade i att bygga upp Orklas växtbaserade verksamhet”, säger Elin Tveito Lidman, som har utsetts till VD för Orkla Alternative Proteins.