Vad vill svenskarna helst ha på sin växtbaserade tallrik – och vilka animaliska råvaror har de svårast att vara utan? Det har Ica undersökt i Framtidsrapporten 2021.
Över 2 000 personer i Sverige har deltagit i Icas undersökning ”Växtbaserat 2025”, med fokus på människors relation till svenskproducerad och växtbaserad mat. Ursprung, näring och klimat är tre tydliga teman som kommer att prägla det fortsatta gröna skiftet och ligger till grund för vad vi väntas ha på tallrikarna 2025.
Andelen vegetarianer och veganer har ökat från nio till tolv procent. Antalet svenskar som idag äter animaliskt, men som äter veganskt eller vegetariskt minst någon gång i veckan, eller är nyfikna på att äta mer vegetariskt, ökar i Sverige. Lite drygt en tredjedel (36 procent) av svenskarna uppger att de befinner sig i det spannet.
Av dem som idag äter kött/fågel/fisk men inte vegetariskt regelbundet uppger 36 procent att det inte finns någon speciell anledning, utan att det helt enkelt inte blivit av att de börjat laga växtbaserat. Däremot uppger 23 procent av kött/fågel/fisk-ätarna att de tycker det är svårt att laga vegetarisk mat.
Följande produkter hamnar i topp vid frågan: ”Om du skulle äta en nästan uteslutande växtbaserad/vegetarisk kost och enbart lägga till eller behålla en eller två animaliska produkter som tillbehör/topping, vilken/vilka skulle du välja?”
1. Ägg 29%
2. Ost 24%
3. Fisk 23%
4. Kyckling 22%
5. Nötkött 20%
6. Viltkött 10%
7. Griskött 9%
8. Annan mejeriprodukt 8%
Följande produkter hamnar i topp vid frågan: ”Vi har undersökt menyerna på 20 trendsättande restauranger i Sverige och sett att följande råvaror är mest förekommande i de växtbaserade maträtterna. Vilka av nedanstående huvudingredienser skulle du föredra?”
1. Potatis 56%
2 .Svamp 47%
3. Broccoli 34%
4. Tomater 32%
5. Morot 32%
6. Sparris,30%
7. Blomkål,26%
8. Bönor/ärter 26%
9. Rödbeta 20%
10. Vitkål 18%
11. Äpple,16%
12. Jordärtskocka 16%
”Växa tillsammans – konsumenten och den växtbaserade maten 2025” är ICAs femte framtidsrapport. Rapporten baseras på djupintervjuer med forskare, experter, startups och trendanalytiker samt undersökningar hos svenska befolkningen. Rapporten undersöker konsumentbeteenden i spåren av pandemin, de största drivkrafterna för den växtbaserade maten och går på djupet för att identifiera vilka åtgärder som kan påskynda utvecklingen mot ett hållbart matsystem