Axfood köper Bergendahls för 1,8 miljarder kronor

PUBLICERAD: 31 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Axfood förvärvar Bergendahl Food AB:s partihandelsverksamhet och stärker närvaron på den svenska dagligvarumarknaden. Förvärvet skapar skalfördelar, synergier och ökad konkurrenskraft. Genom ökad effektivitet, sortiments- och logistikförbättringar gagnar detta även partihandelskunder och Sveriges konsumenter. Det meddelar Axfood i ett pressmeddelande.

Därutöver inleder Axfood och Bergendahls ett strategiskt partnerskap avseende butikskedjan City Gross, där Axfood går in som minoritetsägare på 9,9 procent med option om en ägarandel upp till 30 procent. Dagab och City Gross har samtidigt tecknat ett 15-årigt leveransavtal som inkluderar ett samarbete kring bland annat sortiment och IT-infrastruktur. Transaktionen förväntas skapa synergier om cirka 200 miljoner kronor årligen som förväntas realiseras successivt under perioden fram till och med 2025. Exkluderat integrations- och transaktionskostnader förvänts förvärvet bidra positivt till Axfoods resultat per aktie från och med 2022.

”Vi är väldigt glada över att ha nått den här överenskommelsen med Bergendahls, som precis som Axfood har ett långsiktigt och värderingstyrt affärsperspektiv. Det finns en tydlig industriell logik i den här affären, som skapar förutsättningar för att stärka både våra och Bergendahls partihandelskunders konkurrenskraft. På butikssidan är jag imponerad över City Gross utveckling den senaste tiden, och övertygad om att vi genom vårt partnerskap ytterligare kan stärka City Gross position inom stormarknadssegmentet, där Axfood idag inte är verksamma, säger Klas Balkow, VD och koncernchef för Axfood.

Köpeskillingen uppgår till 1,8 miljarder kronor och i samband med transaktionen avser Axfood att göra en företrädesemission om 1,5 miljarder kronor för att bibehålla en stark finansiell position och handlingsutrymme framöver.

”Affären skapar förutsättningar att expandera City Gross och stärka vår position på marknaden, vilket är en långsiktig satsning och en viktig del i Bergendahls koncernstrategi. Axfood är helt rätt partner för våra satsningar på City Gross framåt och vi ser mycket fram emot utvecklingen av vårt stormarknadskoncept. Partihandelskunderna kommer fortsatt bli väl omhändertagna tack vare att Axfood ligger i framkant när det gäller framtidens logistik, säger Lars Ljungälv, Bergendahl & Son AB:s koncernchef och VD.

Läs mer om affären i pressmeddelandet

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1