Projekt Gröna Näringar öppnar obemannad gårdsbutik

PUBLICERAD: 28 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Den första obemannade pop up-butiken Smak av Norr finns fram till i höst i Öjebyn Agro Park i Norrbotten.

Med pilotprojektet ”Obemannad gårdsbutik” – en butik med enbart närproducerade livsmedel – vill Projekt Gröna Näringar undersöka om den här typen av plattform kan bidra till att öka tillgängligheten på närproducerat, prova hur tekniken fungerar och samtidigt utvärdera konsumenternas intresse för att handla utan personal på plats.

”Genom att samla lokala producenter under ett och samma tak, där ansvaret ligger på producenterna att butiken hålls påfylld, varorna fräscha och allt ser snyggt ut, men där ingen behöver ha huvudansvar för den administrativa biten, var ett nytt sätt att driva butik, som vad vi vet ingen riktigt prövat fullt ut och något som vi ville hitta en lösning på”, säger Jessica Lindberg, näringslivsutvecklare i projekt Gröna Näringar

För att handla i butiken Smak av Norr scannar kunden en QR-kod och identifierar sig med bank-id. Då öppnas dörren till den knappt 13 kvadratmeter stora gårdsbutiken. Samtidigt slussas kunden vidare till en sida i telefonen, där alla varor i butiken finns. Kunden väljer varor, går till utcheckning/kassa i mobilen och betalar med swish, förklarar Jessica.

Utbudet av varor är brett, från bärprodukter och bakverk, till kött, chark och ost. Produkterna kommer från producenter i norra Västerbotten och Norrbotten och kan komma att förändras under projektets gång.

Den första pilotperioden startade 27 maj. I första skedet är butiken placerad på Öjebyn Agro Park i Piteå och öppettiderna är generösa. Till hösten åker butiken vidare till en ny plats. Med tanke på den pågående pandemin får endast en person eller en familj/nära sällskap vistas i butiken samtidigt.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1