Här är den officiella Fotbollspizzan för EM 2021

PUBLICERAD: 28 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Tillsammans med Coca-Cola i Sverige lanserar herrlandslaget i fotboll nu den officiella Fotbollspizzan. Pizzan har gemensamt tagits fram av spelarna och innehåller bland annat mozzarella och kebabkött. Den officiella Fotbollspizzan finns tillgänglig på över 500 pizzerior i Sverige i samband med Europamästerskapen i fotboll 2021. Herrlandslagets val presenteras av spelarna Robin Quaison och Victor Nilsson Lindelöf.

Pizza och Coca-Cola är ett självklart val för många när de samlas hemma i sofforna för att heja fram herrlandslaget i kommande fotbolls-EM. Som en hyllning till alla fans har spelarna gått ihop och tillsammans röstat fram ingredienserna på pizzan. Det färdiga receptet har sedan utvecklats och förfinats av landslagskockarna Mats Broström och Gustaf Sandfridsson.

”Pizza, Coca-Cola och fotboll är saker som berör och älskas av många. Att kombinera de tre och presentera den officiella Fotbollspizzan känns fantastiskt roligt och speciellt. Herrlandslaget har tillsammans röstat fram de olika ingredienserna och jag vet att det skapat livliga diskussioner. Ananas, curry, banan, sås eller inte sås? Pizzatoppings berör och alla har en åsikt. Fotbollspizzan tillsammans med en Coca-Cola är den perfekta uppladdningen när vi hejar fram herrarna i EM”, säger Victoria Adolfsson, varumärkeschef på Coca-Cola i Sverige.

Den officiella Fotbollspizzan, framtagen av herrlandslaget i fotboll, innehåller tomatsås, kebabkött, färska champinjoner, riven mozzarella, färska tomater, gul lök, inlagd chili eller feferoni och vitlökssås. I den vegetariska varianten ersätts kebabköttet av kebabkryddad ostronskivling. Pizzan toppas gärna med lite rucola, koriander eller mynta och äts med pizzasallad.

”Fotbollspizzan är ett roligt projekt och innehållet är som upplagt för långa och livliga diskussioner. Hur du äter din pizza, vilken typ av pizza du föredrar och kanske framförallt – vad du vill ha på den, är väldigt individuellt och nästan bara kreativiteten sätter gränser för möjliga kombinationer. Vi hoppas att många fotbollsfans kommer att gilla den och att de har en fin stund hemma i sofforna när de hejar fram vårt herrlandslag under hela EM”, säger Mats Broström, landslagskock för svenska herrlandslaget i fotboll.

Den officiella Fotbollspizzan finns tillgänglig från och med vecka 23 på över 500 pizzerior i Sverige. 44 pizzerior har dessutom särskilt framtagna blå-gula pizzakartonger som pizzan levereras i.

Senaste nytt

125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Plant Protein Production AB i Jämjö ska producera svenskt växtbaserat protein av åkerböna.
Skärmavbild 2025-11-10 kl. 11.56.46
125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion

Tetra Pak Factory OS är en ny AI-driven plattform för livsmedelsproduktion – en skalbar och modulär lösning som kopplar ihop hela fabriken.
Tetra Pak® Factory OS™
Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion

Stöd till livsmedelsbutiker ska stärka Sveriges beredskap

Livsmedelsbutiker i tio kommuner kan ansöka om stöd för att installera eluttag, som behövs för att ansluta mobila reservkraftaggregat.
Shopping,In,A,Supermarket,Concept.shopping,In,Supermarket,A,Shopping,Cart
Stöd till livsmedelsbutiker ska stärka Sveriges beredskap

Estrella startar valmyndighet – för chips

Inför valåret 2026 startar Estrella en egen valmyndighet – Chipsvalmyndigheten– med uppdrag att hitta Sveriges nästa stora chipssmak.
Estrella_Chipsvalet_Headerbild
Estrella startar valmyndighet – för chips

Läs vidare

Hammars Bryggeri lanserar svensk cola-utmanare

Hammars Bryggeri vill erbjuda ett alternativ till de stora internationella varumärkena med Svensk Cola.
hammars
Hammars Bryggeri lanserar svensk cola-utmanare

Tomtens Karamelläpple – Årets julfil från Norrmejerier

Barnen på Hjältarnas hus i Umeå har röstat fram Tomtens Karamelläpple som årets julfil från Normejerier.
0157	Norrmejerier	Julfil Karamellapple	1 liter	7310861001577
Tomtens Karamelläpple – Årets julfil från Norrmejerier

Framtidens timbaler ska öka matglädjen

BrandEye lanserar timbaler för personer med dysfagi. De ser ut som mat men har en konsistens som är lätt och säker att äta.
Skärmavbild 2025-10-31 kl. 09.01.08
Framtidens timbaler ska öka matglädjen

Blodbrownien lanseras i fler butiker till Halloween

I samband med Halloween kommer blodbrownien, som lanserades på Pressbyråns testbutik PBX, att finnas i flera butiker i hela landet.
Blodbrownie Emma Moberg
Blodbrownien lanseras i fler butiker till Halloween