Livsmedelsverket tillbakavisar kritik mot höjda kontrollavgifter

PUBLICERAD: 21 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Eiríkur Einarsson är chef för område Kontroll på Livsmedelsverket. Foto: Livsmedelsverket

Livsmedelsverkets förslag till ny avgiftsmodell har mötts av kritik på grund av oro för höjda avgifter. Nu svarar Livsmedelsverket att avgiften troligen inte kommer att förändras särskilt mycket för många företag.

Livsmedelsverkets kostnader för kontroll av livsmedelsföretag ska täckas av avgifter som företagen betalar. Det har kommit ny EU-lagstiftning som leder till att det svenska avgiftssystemet måste göras om. Särskilt systemet för statliga subventioner till köttkontrollen behövde göras om för att passa ihop med den nya lagstiftningen.

Eiríkur Einarsson, chef för område Kontroll på Livsmedelsverket, svarar på några frågor om det nya avgiftssystemet i ett pressmeddelande:

Vad är nytt i förslaget?
Det är en ny modell som bara delvis kan jämföras med den tidigare. Bland annat införs så kallad efterhandsdebitering. Det betyder att i den nya modellen betalas avgiften efter avslutad kontroll. Tidigare har företagen betalat för planerad kontroll i förväg. Företagens kostnader beror på hur mycket kontroll som behövs och hur stor subvention respektive företag är berättigat till.”

”Vi introducerar även ett nytt sätt för slakterier att få ta del av den statliga subventionen. Det innebär att slakterier som planerar sin verksamhet väl kan få upp till 20 procent rabatt på avgiften. Som tidigare tas särskild hänsyn till den småskaliga slakten, där de minsta företagen kan få upp till 90 procent subvention.”

Livsmedelsverket har tidigare lagt en del centrala kostnader, bland annat ekonomi- och personaladministration, i underlaget till avgiften. En dom i Kammarrätten klargjorde att det inte var tillåtet, så det tas bort i det nya förslaget.

Enligt Eiríkur Einarsson kommer Livsmedelsverket intäkter inte att öka genom de nya avgifterna för köttkontrollen. Dessutom fortsätter arbetet med att effektivisera kontrollen.

Blir avgifterna högre?
Nej för de flesta slakterierna blir avgiften ungefär som tidigare. Men eftersom vi nu ändrar avgiftsmodellen kan det slå lite olika för enskilda företag. De företag som producerar andra typer av animaliska livsmedel, såsom mejerier och äggpackerier, kan få något högre avgifter. Men vi arbetar även här för att effektivisera verksamheten, exempelvis genom mer kontroll på distans.

Kan ett företag påverka sin avgift?
”Slakterier kan göra en hel del för att påverka sin avgift. Det är fullt möjligt att få ner avgiften genom att planera sin slakt, följa regelverket och uppfylla villkor för det statsstöd som varje år finns till för slakterierna. Även andra typer av företag kan påverka sin avgift genom att konsekvent följa de regler som finns på området. Men jag vill påminna om att det är köttkontrollen som varit i fokus i regeringsuppdraget för ny avgiftsmodell.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland