Pågen satsar på framtiden med nytt bageri i Landskrona

PUBLICERAD: 20 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Pågen har under lång tid tittat på olika lösningar och haft utbyggnadsplaner för att kunna öka sin förmåga att leverera mer dagsfärskt bröd och säkra sin framtida utveckling. Nu står det klart att satsningen på en ökad bagerikapacitet primärt kommer att handla om etablering på en tredje ort – Landskrona – med ett helt nytt bageri.

Under flera år har Pågen tittat på olika sätt att utöka sin kapacitet, inte minst för att kunna baka mer på natten och därmed leverera mer dagsfärskt bröd på morgonen till butiker runt om i landet. Pågen tror även på en ökad efterfrågan från konsument och framtida tillväxt i sina kategorier.

Enligt Pågens VD Anders Carlsson Jerndal har ändrade förutsättningar för Pågens befintliga bagerier – en detaljplansändring med bostäder intill bageriet i Göteborg och villkor för en utbyggnad av bageriet i Malmö – gjort att företaget behöver titta på flera lösningar för att säkra framtiden.

”Vi har haft god tillväxt under flera år. Målet med att bygga ett nytt bageri är att kunna tillmötesgå konsumenternas önskan om att kunna köpa färskt bröd och säkra vår leveransförmåga även framåt. Likaså måste vi kunna utveckla vår verksamhet och möjliggöra tillväxt och expansion även utanför Sveriges gränser.

Etableringen i Landskrona påbörjas så snart tillstånd och tillhörande processer möjliggör byggstart av det nya bageriet. Pågens avsikt är att fortsätta baka som vanligt i de två bagerierna i Malmö och Göteborg även framåt. Ombyggnation och moderniseringar av linjer komma att ske i de befintliga bagerierna, men planerna på en utbyggnad av Malmö-bageriet ändras. Istället kommer det nya bageriet i Landskrona att möjliggöra säkrad leveransförmåga liksom framtida utveckling och ett par hundra nya arbetstillfällen i Landskrona i en första fas.

 

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx