En ny studie från Naturvårdsverket visar att svenska hushåll häller ut cirka 18 kilo mat och dryck per person och år i avloppet, vilket är en minskning från 2014, då motsvarande siffra var 26 kilo. Överbliven mat och dryck, för gammal mat eller utgånget bäst före-datum är orsaken
Den nya undersökningen visar att det även denna gång är hushåll som består av en eller två personer som häller ut mest. För enpersonshushåll går i genomsnitt 26 kilo mat och dryck i avloppet per person och år, vilket kan jämföras med snittet över alla hushåll på 18 kilo.
Den främsta anledningen till att maten eller drycken hälls ut är att den blivit över från till exempel en måltid. Andra anledningar är att varan blivit gammal eller att bäst före-datumet har passerat.
”Undersökning av det vi häller ut via avloppet ger oss värdefull kunskap om mängden mat och dryck som hushållen häller ut och varför. Det gör att vi kan se att det fortsatt finns behov av att arbeta med att minska matsvinnet från hushållen”, berättar Christina Anderzén, som är handläggare på Naturvårdsverket.
Det här hälls ut i avloppet, enligt studien:
• kaffe/te: 45 procent
• mejeriprodukter: 21 procent
• drycker (exempelvis saft, läsk, vin, öl): 9 procent
• sås, soppa och röror: 9 procent
• fast avfall, som ris, pasta, flingor: 8 procent
• sött (glass, sylt, mm): 3 procent
• övrigt flytande matavfall (exempelvis rått ägg och tomatpuré): 4 procent
Utöver det som hushållen häller ut i avloppen visar tidigare studier att svenskarna också slänger cirka 69 kilo matavfall i soppåsen per person och år varav cirka 19 kilo är matsvinn, det vill säga mat och dryck som skulle ha kunnat ätas upp om det hanterats annorlunda.
Naturvårdsverket genomför tillsammans med Livsmedelsverket och Jordbruksverket ett gemensamt regeringsuppdrag med olika insatser för att minska matsvinnet. Förändrat konsumentbeteende är en av fyra avgörande punkter för det nationella matsvinnsarbetet.
”Det är positivt att allt mindre mat och dryck hälls ut i vasken! Men det finns fortfarande mycket att göra för att minska konsumenternas matsvinn. Här kan företag som tillverkar till exempel kaffe, te och mejeriprodukter göra en insats genom att kommunicera med konsumenterna om hur de kan ta till vara maten”, säger Livsmedelsverkets projektledare Karin Fritz.
Ladda ner rapporten