Mondelēz stärker kraven på hållbar palmoljeproduktion

PUBLICERAD: 11 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Mondelez International

Mondelēz International ska göra palmoljeproduktionen mer hållbar genom satellitövervakning av kvarnar och ökade krav på spårbarhet till plantage. Dessutom behöver förtagets leverantörer ha tredjepartsverifiering samt vara beredda på att verksamheten kontrolleras utan förvarning.

Från och med första kvartalet i år förväntar sig Mondelēz International att 80 procent av palmoljan uppfyller dessa stärkta krav och arbetar för att öka täckningen så snabbt som möjligt genom samarbete med leverantörer.

”Även om Mondelēz International endast står för cirka 0,5 procent av den globala efterfrågan på palmolja har vi en viktig roll att spela i hållbar palmoljeproduktion då alla aktörer måste hjälpa varandra att hitta lösningar. Hållbar produktion av palmolja behöver vara ett gemensamt åtagande. Det här är inte enkelt och vi kommer vara mer framgångsrika om vi arbetar tillsammans”, säger Marcus Hartmann, Corporate & Government Affairs Lead Nordics, Mondelēz International.

”Vi kräver att alla som levererar palmolja till oss tar ansvar för att säkerställa att avskogning inte sker. Det är ett krav att de inte bara har kontroll över sin verksamhet utan också över sina underleverantörer. Det måste finnas full öppenhet och spårbarhet där satellitövervakning är ett av flera verktyg i vårt arbete för att göra palmoljeproduktionen ännu mer hållbar.”

De stärkta kraven kommer även att förbättra transparensen inom sektorn då företaget kräver att leverantörer ska säkerställa hållbara metoder i hela leveranskedjan fram till 2025, inte bara från den del som levereras till Mondelēz International. Detta är en del av Mondelēz Internationals långsiktiga ambition för att stoppa olaglig avskogning i palmoljans försörjningskedja och därigenom stödja målen för ConsumerGoods Forum #Forestpositive Coalition.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland