Arla storsatsar på en ny förpackningslinje i Linköping

PUBLICERAD: 7 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Arla investerar 52 miljoner kronor i en ny förpackningslinje för bägare på mejeriet i Linköping. Investeringen görs för att framtidssäkra produktionen av crème fraiche och gräddfil, samtidigt som det möjliggör för högre effektivitet, volymer och leveranssäkerhet.

På mejeriet i Linköping hanteras ungefär 220 miljoner kilo mjölk varje år. I dagsläget produceras 1,2 miljoner bägare med crème fraiche och gräddfil. För att öka leveranssäkerheten och effektiviteten investerar Arla 52 miljoner kronor i en ny förpackningslinje för bägare. Den nya förpackningslinjen har ett modernare styrsystem, är smidigare för personalen att hantera och möjliggör för användandet av hållbara förpackningslösningar.

”De två nuvarande förpackningslinjerna har vi haft sedan 1998, det är dags att förnya sig. Den nya förpackningslinjen är inte bara dubbelt så effektiv som de nuvarande två, den kommer även att bättre klara av omställningar i framtiden, öka leveranssäkerheten, och vara mer lättarbetad för personalen”, säger Mathias Carlsson, mejerichef på Arlas mejeri i Linköping.

Installationen av den nya förpackningslinjen påbörjas under våren 2021 och beräknas vara färdig i juni 2022. Under en övergångsperiod kommer de två befintliga packlinjerna att vara i drift för att säkerställa en smidig övergång och att produktionen fortsätter som vanligt. Därefter kommer en av de gamla förpackningslinjerna för bägare att tas bort.

På mejeriet i Linköping tillverkas, utöver crème fraiche och gräddfil, bland annat mjölk, yoghurt och laktosfria produkter för butiker i hela Sverige.

 

 

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Peas of Heaven krokar arm med stjärnkock

Peas of Heaven har utvecklat tre nya växtbaserade produkter i samarbete med stjärnkocken Marcus Samuelsson.
burgare copy

Allerum vill se mer svensk ost i kyldisken

Svensk ost allt ovanligare i butikernas ostdiskar, men Skånemejerier med varumärket Allerum ser stora förutsättningar för ett ökat utbud av svensk ost.
Stefan-Andersson_biten-Kristianstad

Barilla först som hbtqi-certifierat livsmedelsföretag

Pastaproducenten Barilla, med varumärket Wasa knäckebröd, blir det första hbtqi-certifierade företaget inom livsmedelsbranschen.
Skärmavbild 2024-11-06 kl. 13.34.19

Livsmedelsföretagen: "Fackens lönekrav är oansvariga"

"Verklighetsfrämmande och oansvarigt". Livsmedelsföretagen kommenterar facken inom industrins lönekrav på 4,2 procent år 2025.
Avtal 2025_Livsmedelsforetagen_Eckerdal_van Rijswijk_2