Valio bildar dotterbolag för växtbaserade produkter

PUBLICERAD: 5 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Valios produktkategori för växtbaserat, Valio Oddlygood, bildar dotterbolag inom Valio och blir Oddlygood Global Oy. Bolaget siktar på en snabb tillväxt via nya nätverk och partners, till exempel med distributörer på marknader där Valio idag inte finns.

Oddlygood Global kommer att ledas av Niko Vuorenmaa. Bolaget letar nu efter partners som kan bidra med distributions- och försäljningsnätverk samt resurser för att påskynda en internationell tillväxt.

”Valio har 116 års erfarenhet av livsmedelsproduktion och god expertis inom forskning och utveckling av mat. En expertis som vi historiskt tillämpat på framförallt mjölkprodukter, och som vi nu överfört till växtbaserade råvaror. Genom att låta Oddlygood fokusera på sina globala tillväxtmål i ett eget bolag får vi ännu bättre hävstång på vår forskningsexpertis, säger Valio-koncernens VD Annikka Hurme.

Valio lanserade växtbaserade drycker och mellanmål 2018. Sedan dess har produktportföljen vuxit till att även omfatta växtbaserade alternativ till ost. Produkterna finns idag i Finland, Sverige, Baltikum, Ryssland och USA. Försäljningen av Oddlygood-produkter fördubblades från 2019 till 2020.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1