Valios produktkategori för växtbaserat, Valio Oddlygood, bildar dotterbolag inom Valio och blir Oddlygood Global Oy. Bolaget siktar på en snabb tillväxt via nya nätverk och partners, till exempel med distributörer på marknader där Valio idag inte finns.
Oddlygood Global kommer att ledas av Niko Vuorenmaa. Bolaget letar nu efter partners som kan bidra med distributions- och försäljningsnätverk samt resurser för att påskynda en internationell tillväxt.
”Valio har 116 års erfarenhet av livsmedelsproduktion och god expertis inom forskning och utveckling av mat. En expertis som vi historiskt tillämpat på framförallt mjölkprodukter, och som vi nu överfört till växtbaserade råvaror. Genom att låta Oddlygood fokusera på sina globala tillväxtmål i ett eget bolag får vi ännu bättre hävstång på vår forskningsexpertis, säger Valio-koncernens VD Annikka Hurme.
Valio lanserade växtbaserade drycker och mellanmål 2018. Sedan dess har produktportföljen vuxit till att även omfatta växtbaserade alternativ till ost. Produkterna finns idag i Finland, Sverige, Baltikum, Ryssland och USA. Försäljningen av Oddlygood-produkter fördubblades från 2019 till 2020.