Krav startar vårkampanj för biologisk mångfald

PUBLICERAD: 4 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Krav

”Inga bin. Ingen mat” är det kortfattade och skarpa budskapet i Kravs stora vårkampanj under maj månad. Kampanjen vill väcka engagemang kring hotet mot den biologiska mångfalden och visa hur vi alla kan bidra till ökad biologisk mångfald.

En tredjedel av den mat vi äter behöver bli pollinerad av bin, humlor och andra insekter, men den biologiska mångfalden minskar dramatiskt. Detta kan få allvarliga konsekvenser för den framtida livsmedelsförsörjningen – därav kampanjens budskap ”Inga bin. Ingen mat”.

Med kampanjen vill Krav lyfta fram att ekologiska odlingar utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel, utan konstgödsel och med varierad växtföljd bidrar till att öka och bevara den biologiska mångfalden. Kring ekologiska odlingar finns i genomsnitt 50 procent fler bin och andra pollinerare.

”Det är våra mänskliga aktiviteter som orsakar förlusten av biologisk mångfald, men vi kan alla bidra till att vända utvecklingen genom de val vi gör varje gång vi handlar mat. Hållbar matkonsumtion har potential att lösa flera stora globala utmaningar samtidigt, och Krav-märkt gör det enkelt att välja mer hållbar mat”, säger Anita Falkenek, VD på Krav.

Kravs vårkampanj för att främja biologisk mångfald kan ses i annonser på digitala utomhustavlor och i press, på filmer i sociala kanaler, i debattartiklar och i samarbete med livsmedelsproducenter.

Läs mer på Kravs kampanjsida

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx