Krav startar vårkampanj för biologisk mångfald

PUBLICERAD: 4 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Krav

”Inga bin. Ingen mat” är det kortfattade och skarpa budskapet i Kravs stora vårkampanj under maj månad. Kampanjen vill väcka engagemang kring hotet mot den biologiska mångfalden och visa hur vi alla kan bidra till ökad biologisk mångfald.

En tredjedel av den mat vi äter behöver bli pollinerad av bin, humlor och andra insekter, men den biologiska mångfalden minskar dramatiskt. Detta kan få allvarliga konsekvenser för den framtida livsmedelsförsörjningen – därav kampanjens budskap ”Inga bin. Ingen mat”.

Med kampanjen vill Krav lyfta fram att ekologiska odlingar utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel, utan konstgödsel och med varierad växtföljd bidrar till att öka och bevara den biologiska mångfalden. Kring ekologiska odlingar finns i genomsnitt 50 procent fler bin och andra pollinerare.

”Det är våra mänskliga aktiviteter som orsakar förlusten av biologisk mångfald, men vi kan alla bidra till att vända utvecklingen genom de val vi gör varje gång vi handlar mat. Hållbar matkonsumtion har potential att lösa flera stora globala utmaningar samtidigt, och Krav-märkt gör det enkelt att välja mer hållbar mat”, säger Anita Falkenek, VD på Krav.

Kravs vårkampanj för att främja biologisk mångfald kan ses i annonser på digitala utomhustavlor och i press, på filmer i sociala kanaler, i debattartiklar och i samarbete med livsmedelsproducenter.

Läs mer på Kravs kampanjsida

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. Hon tillträder efter sommaren.
Frida Carlsson

Saveggy tar in 20 miljoner från investerare

Saveggy har utvecklat en ätbar växtbaserad beläggning som ersätter plasten på gurka. Nu siktar bolaget på lansering i industriell skala.
bd40b94b513bbcc2_org

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58