”Inga bin. Ingen mat” är det kortfattade och skarpa budskapet i Kravs stora vårkampanj under maj månad. Kampanjen vill väcka engagemang kring hotet mot den biologiska mångfalden och visa hur vi alla kan bidra till ökad biologisk mångfald.
En tredjedel av den mat vi äter behöver bli pollinerad av bin, humlor och andra insekter, men den biologiska mångfalden minskar dramatiskt. Detta kan få allvarliga konsekvenser för den framtida livsmedelsförsörjningen – därav kampanjens budskap ”Inga bin. Ingen mat”.
Med kampanjen vill Krav lyfta fram att ekologiska odlingar utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel, utan konstgödsel och med varierad växtföljd bidrar till att öka och bevara den biologiska mångfalden. Kring ekologiska odlingar finns i genomsnitt 50 procent fler bin och andra pollinerare.
”Det är våra mänskliga aktiviteter som orsakar förlusten av biologisk mångfald, men vi kan alla bidra till att vända utvecklingen genom de val vi gör varje gång vi handlar mat. Hållbar matkonsumtion har potential att lösa flera stora globala utmaningar samtidigt, och Krav-märkt gör det enkelt att välja mer hållbar mat”, säger Anita Falkenek, VD på Krav.
Kravs vårkampanj för att främja biologisk mångfald kan ses i annonser på digitala utomhustavlor och i press, på filmer i sociala kanaler, i debattartiklar och i samarbete med livsmedelsproducenter.
Läs mer på Kravs kampanjsida