Greenfood bygger ny jätteanläggning i Helsingborg

PUBLICERAD: 4 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari

David von Laskowski, VD och koncernchef för Greenfood Group.

Intresset för växtbaserad mat med frukt och grönt som bas ökar. För att tillgodose den stora efterfrågan, stärka kunderbjudandet och hantera planerad tillväxt har Greenfood och Skanska avtalat om utvecklingen av en 44 000 kvadratmeter stor anläggning i Helsingborg, som beräknas stå klar 2023.

Den nya anläggningen utvecklas, byggs och hyrs ut av Skanska och blir en av de största i sitt slag – den ska inrymma Greenfoods befintliga Helsingborgs-bolag med inköpsverksamhet, produktutveckling, förädling, produktion, paketering, lager och distribution.

”Anläggningen är en av Greenfoods större investeringar hittills. Tillsammans med Skanska skapar vi ett ekosystem, ett specialanpassat, toppmodernt och miljöeffektivt livsmedels- och logistikcenter som gör att vi kan fortsätta växa i Europa, öka våra volymer och utveckla vårt sortiment”, säger David von Laskowski, VD och koncernchef för Greenfood Group.

Det nya livsmedels- och logistikcentret beräknas stå klart 2023 och kommer att bli ett av norra Europas modernaste. Investeringen ska stärka Greenfoods kunderbjudande på den europeiska marknaden genom större produktions- och lagerkapacitet, ökad automation och en effektivare och hållbarare logistikkedja.

”Genom att samla flera av våra olika verksamheter blir Greenfood Greenhouse ett modernt ekosystem för innovation, produktion och distribution av mat. Det skapar ett bredare och starkare kunderbjudande och en logistikkedja som möjliggör högre service, bättre flexibilitet och en effektivare och hållbarare varuförsörjning”, säger David von Laskowski.

Den nya anläggningen ska ligga i framkant inom energi- och miljöeffektivitet, bland annat genom effektiva kylsystem och modern värmeåtervinning samt en solcellsanläggning som ska täcka delar av verksamhetens elbehov.

Även transporterna blir mer klimateffektiva. Välplanerade körningar och optimerad last gör att Greenfoods framtida leveranser kan köras med färre och mer välfyllda lastbilar.

Helsingborg är en strategiskt viktig plats för både Greenfood och för livsmedelsbranschen. Det är Nordens största hamn för frukt och grönt, ungefär 90 procent av allt frukt och grönt som äts i Sverige kommer via Helsingborg. Greenfood har dessutom varit verksamt i regionen under en lång tid.

”Vi skapar den nya anläggningen för att bli en ännu bättre samarbetspartner och för att stärka vår marknadsposition. Vi vill också att detta ska bli en fantastisk ny arbetsplats för våra medarbetare i Helsingborg, i slutändan är det människorna inom Greenfood-koncernen som driver oss framåt genom att utveckla och driva verksamheten”, säger David von Laskowski.

Fakta om den nya fabriken
Area: 44 000 kvadratmeter och ska innehålla inköpsverksamhet, produktutveckling, förädling, produktion, paketering, lager och distribution.
Byggstart: Maj 2021, ska stå färdig Q2 2023.
Plats: Helsingborg

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48