Konsumtionen av skräpmat har ökat under pandemin

PUBLICERAD: 3 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Svenskarnas godisintag har ökat under pandemin. Foto: Carina Malm

36 procent av svenskarna har ökat sitt intag av olika skräpmatsprodukter sedan covid-19 bröt ut, det visar en Sifo-undersökning på uppdrag av WW ViktVäktarna. Det är intaget av godis samt kakor och bakverk som ökat mest. Även chips och snabbmat, som pizza och hamburgare, har konsumerats mer nu än innan pandemin. Den negativa hälsotrenden är tydligast bland kvinnor och unga.

Flest (14 %) uppger att de äter mer godis, kakor och bakverk nu och nästan lika många (13%) äter mer chips och snacks. Drygt var tionde (12 %) äter snabbmat som pizza och hamburgare mer frekvent.

Samma undersökning visar att 36 procent av svenskarna har gått upp i vikt det senaste halvåret. 40 procent av kvinnorna och 32 procent av männen uppger detta. 17 procent har gått upp två till sju kilo under de senaste sex månaderna.

”Att svenskarnas övervikt och fetma ökar inom nästan samtliga åldersgrupper i Sverige såg vi redan innan pandemin. Men med hemmajobb och studier på distans ökar stillasittandet, småätandet och därmed övervikten ytterligare. Det är en oroväckande utveckling”, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

Fler kvinnor (41 %) än män (32 %) har ätit mer skräpmat sedan pandemin bröt ut. Kvinnorna har ökat intaget av kakor och bakverk medan männen främst äter mer chips och andra snacks. Jämför man åldersgrupperna framgår att de yngre i mycket större utsträckning ökat intaget av olika skräpmatsprodukter. 49 procent av svenskarna i åldrarna 16-35 år äter mer av olika näringsfattiga livsmedel nu, jämfört med 28 procent av dem som är 56-79 år.

Från undersökningen:
Vad av följande har du ätit mer av sedan covid-19 bröt ut i Sverige i mars 2020? (flerval ok)
Godis 14%
Kakor/bakverk 14%
Chips/snacks 13%
Snabbmat som pizza och hamburgare 12%
Alkohol 8%
Läsk 8%
Glass 7%
Annat 5%
Inget av ovan 55%
Vej ej 6%

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker