Konsumtionen av skräpmat har ökat under pandemin

PUBLICERAD: 3 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Svenskarnas godisintag har ökat under pandemin. Foto: Carina Malm

36 procent av svenskarna har ökat sitt intag av olika skräpmatsprodukter sedan covid-19 bröt ut, det visar en Sifo-undersökning på uppdrag av WW ViktVäktarna. Det är intaget av godis samt kakor och bakverk som ökat mest. Även chips och snabbmat, som pizza och hamburgare, har konsumerats mer nu än innan pandemin. Den negativa hälsotrenden är tydligast bland kvinnor och unga.

Flest (14 %) uppger att de äter mer godis, kakor och bakverk nu och nästan lika många (13%) äter mer chips och snacks. Drygt var tionde (12 %) äter snabbmat som pizza och hamburgare mer frekvent.

Samma undersökning visar att 36 procent av svenskarna har gått upp i vikt det senaste halvåret. 40 procent av kvinnorna och 32 procent av männen uppger detta. 17 procent har gått upp två till sju kilo under de senaste sex månaderna.

”Att svenskarnas övervikt och fetma ökar inom nästan samtliga åldersgrupper i Sverige såg vi redan innan pandemin. Men med hemmajobb och studier på distans ökar stillasittandet, småätandet och därmed övervikten ytterligare. Det är en oroväckande utveckling”, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

Fler kvinnor (41 %) än män (32 %) har ätit mer skräpmat sedan pandemin bröt ut. Kvinnorna har ökat intaget av kakor och bakverk medan männen främst äter mer chips och andra snacks. Jämför man åldersgrupperna framgår att de yngre i mycket större utsträckning ökat intaget av olika skräpmatsprodukter. 49 procent av svenskarna i åldrarna 16-35 år äter mer av olika näringsfattiga livsmedel nu, jämfört med 28 procent av dem som är 56-79 år.

Från undersökningen:
Vad av följande har du ätit mer av sedan covid-19 bröt ut i Sverige i mars 2020? (flerval ok)
Godis 14%
Kakor/bakverk 14%
Chips/snacks 13%
Snabbmat som pizza och hamburgare 12%
Alkohol 8%
Läsk 8%
Glass 7%
Annat 5%
Inget av ovan 55%
Vej ej 6%

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Svenskarna nyfikna på odlat kött

Över hälften av svenskarna är öppna för att prova odlat kött, enligt en ny rapport.
CC-BY New Age Meats

Vårens nyheter från Arla

Arla lanserar flera nyheter, bland annat en laktosfri mjölkdryck med extra protein och kalcium, Yoggi med körsbärssmak och proteinrika mellanmål.
Arla Protein

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell