Konsumtionen av skräpmat har ökat under pandemin

PUBLICERAD: 3 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Svenskarnas godisintag har ökat under pandemin. Foto: Carina Malm

36 procent av svenskarna har ökat sitt intag av olika skräpmatsprodukter sedan covid-19 bröt ut, det visar en Sifo-undersökning på uppdrag av WW ViktVäktarna. Det är intaget av godis samt kakor och bakverk som ökat mest. Även chips och snabbmat, som pizza och hamburgare, har konsumerats mer nu än innan pandemin. Den negativa hälsotrenden är tydligast bland kvinnor och unga.

Flest (14 %) uppger att de äter mer godis, kakor och bakverk nu och nästan lika många (13%) äter mer chips och snacks. Drygt var tionde (12 %) äter snabbmat som pizza och hamburgare mer frekvent.

Samma undersökning visar att 36 procent av svenskarna har gått upp i vikt det senaste halvåret. 40 procent av kvinnorna och 32 procent av männen uppger detta. 17 procent har gått upp två till sju kilo under de senaste sex månaderna.

”Att svenskarnas övervikt och fetma ökar inom nästan samtliga åldersgrupper i Sverige såg vi redan innan pandemin. Men med hemmajobb och studier på distans ökar stillasittandet, småätandet och därmed övervikten ytterligare. Det är en oroväckande utveckling”, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

Fler kvinnor (41 %) än män (32 %) har ätit mer skräpmat sedan pandemin bröt ut. Kvinnorna har ökat intaget av kakor och bakverk medan männen främst äter mer chips och andra snacks. Jämför man åldersgrupperna framgår att de yngre i mycket större utsträckning ökat intaget av olika skräpmatsprodukter. 49 procent av svenskarna i åldrarna 16-35 år äter mer av olika näringsfattiga livsmedel nu, jämfört med 28 procent av dem som är 56-79 år.

Från undersökningen:
Vad av följande har du ätit mer av sedan covid-19 bröt ut i Sverige i mars 2020? (flerval ok)
Godis 14%
Kakor/bakverk 14%
Chips/snacks 13%
Snabbmat som pizza och hamburgare 12%
Alkohol 8%
Läsk 8%
Glass 7%
Annat 5%
Inget av ovan 55%
Vej ej 6%

Senaste nytt

Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Nötkött, kyckling och hamburgare är vad svenskarna helst lägger på grillen i sommar – och allra helst ska det vara svenskt.
86cfaf17-34cf-49c1-a7da-e9f8f21d811f-w_960
Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Yara International och Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket.
Cover image
Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Kaffeost som produceras i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen och Ångermanland får skyddad ursprungsbeteckning i EU.
Kaffeost_foto_Gide_get
Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Fazer har tidigare presenterat handgjorda kakaofria produkter med mältad råg i stället för kakao. Nu tas steget mot fullskalig fabriksproduktion.
fazer
Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår