Fontana och foodora öppnar virtuell restaurangkedja

PUBLICERAD: 29 april 2021
UPPDATERAD: 21 februari


I början av maj kommer stockholmare och uppsalabor att kunna beställa hem färdig pizza från den nya virtuella restaurangkedjan Fiamma Scarlatta, som är ett samarbete mellan Fontana och foodora. Den nya restaurangkedjan är ett exempel på den växande trenden med virtuella restauranger eller ”ghost restaurants”.

Fiamma Scarlattas sortiment kommer bestå av sex olika pizzor och antipasti, det vill säga plockmat som man äter runt Medelhavet.

”Vi har bjudit in vänner från Italien i det här spännande samarbetet. Vårt fina medelhavsskafferi är som gjort för pizza, och när vi hittade trevliga och likasinnade företagare i Parma började vi leta efter ett sätt att få ut goda pizzor till hungriga konsumenter. Då träffade vi foodora”, berättar Loizos Papadopoulos, som är VD för Fontana

Hans Skruvfors är koncernchef och VD för foodora Sverige:

”Restaurangbranschen lider hårt under epidemin och detta är ytterligare ett av våra bidrag så de kan stärka sina muskler genom nydanande lösningar. Därför har vi skapat foodora kitchens, en avdelning och ett koncept vars syfte är att dedikerat skapa innovativa virtuella lösningar. Samarbeten är en förutsättning för att skapa förändring, därför har vi valt att samarbeta med Fontana, som likt oss tänker nytt och jobbar i samma snabba takt.”

Foodora kitchens har även andra virtuella restaurangkedjor, som Wing it och Tactorian i Sverige, Döneriet och Jackson´s Fried Chicken i Norge samt Wing it och en nyligen lanserad kedja tillsammans med Fazer i Finland.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx