I början av maj kommer stockholmare och uppsalabor att kunna beställa hem färdig pizza från den nya virtuella restaurangkedjan Fiamma Scarlatta, som är ett samarbete mellan Fontana och foodora. Den nya restaurangkedjan är ett exempel på den växande trenden med virtuella restauranger eller ”ghost restaurants”.
Fiamma Scarlattas sortiment kommer bestå av sex olika pizzor och antipasti, det vill säga plockmat som man äter runt Medelhavet.
”Vi har bjudit in vänner från Italien i det här spännande samarbetet. Vårt fina medelhavsskafferi är som gjort för pizza, och när vi hittade trevliga och likasinnade företagare i Parma började vi leta efter ett sätt att få ut goda pizzor till hungriga konsumenter. Då träffade vi foodora”, berättar Loizos Papadopoulos, som är VD för Fontana
Hans Skruvfors är koncernchef och VD för foodora Sverige:
”Restaurangbranschen lider hårt under epidemin och detta är ytterligare ett av våra bidrag så de kan stärka sina muskler genom nydanande lösningar. Därför har vi skapat foodora kitchens, en avdelning och ett koncept vars syfte är att dedikerat skapa innovativa virtuella lösningar. Samarbeten är en förutsättning för att skapa förändring, därför har vi valt att samarbeta med Fontana, som likt oss tänker nytt och jobbar i samma snabba takt.”
Foodora kitchens har även andra virtuella restaurangkedjor, som Wing it och Tactorian i Sverige, Döneriet och Jackson´s Fried Chicken i Norge samt Wing it och en nyligen lanserad kedja tillsammans med Fazer i Finland.