Allt enklare att se ursprung på mat och dryck i butiken

PUBLICERAD: 19 april 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Svenskmärknings tre ursprungsmärken – Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige – syftar till att göra det enklare för konsumenten att hitta råvaror, livsmedel och växter med svenskt ursprung i butikerna, och därigenom bidra till att öka andelen svenskproducerat i butikerna.

Det blir allt enklare att se ursprung på mat och dryck i butiken. Idag tycker 40 procent av konsumenterna att det är enkelt att se ursprunget, jämfört med knappt 25 procent när märket Från Sverige etablerades 2016. Det visar den årliga undersökningen som Demoskop genomfört på uppdrag av Svenskmärkning.

”Det är bra, men vi vet att det kan bli ännu bättre. Det ska självklart vara lätt att hitta svenska råvaror, livsmedel och växter i butiken”, säger Ulrika Ekström, VD på Svenskmärkning.

”Därför satsar vi, tillsammans med livsmedelskedjorna och företagen som märker med Från Sverige-märkningen, kraftfullt på kommunikation för märket i butik och digitalt under 2021. Mer än tre av fyra konsumenter vill ha en tydlig Från Sverige-märkning på varorna och vägledning i butik.”

Märket Från Sverige används av 200 företag och cirka 10 800 produkter är godkända för märkning. 84 procent av konsumenterna känner till ursprungsmärkningen och högst kännedom återfinns bland unga vuxna upp till 29 år. De unga är också beredda att betala något mer för svenska råvaror och livsmedel.

”Av dem som känner till märket har fler än åtta av tio (83%) stort förtroende för Från Sverige. Det kan jämföras med förtroendet generellt för information om ursprung, som ligger på runt 60 procent”, säger Ulrika Ekström.

I årets undersökning syns det tydligt att man vill gynna svenska bönder och svensk livsmedelsindustri.

Mat och dryck producerad i Sverige uppfattas som trygg och säker, den bidrar till arbetstillfällen och de svenska mervärdena är mycket viktiga. Samtliga faktorer har ökat i betydelse under 2020.

”Pandemin påverkar, men de starka siffrorna är inte enbart en corona-effekt. Vi har sett en stadig ökning av intresset för svenskproducerat. Konsumenterna blir allt mer medvetna och väljer gärna produkter som inte har ”rest långt”. Det gäller oavsett om det är ekologiska eller konventionellt producerade produkter”, säger Ulrika Ekström.

Fakta från undersökningen:

• 9 av10 konsumenter anser att svensk livsmedelsindustri är viktig (92%
• 8 av 10 konsumenter vill gynna svenska bönder (84%)
• 7 av 10 tycker att ursprungsmärkning underlättar när de handlar mat (75%)
• 7 av 10 tycker det är viktigt med svenska råvaror (69%)
• 7 av 10 är beredda att betala mer för svenska råvaror (73%)

Undersökningen genomfördes i januari 2021, med en webbaserad panel bestående av 1109 deltagare.

Undersökningen finns att ladda ner på MyNewsdesk

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1