Mackmyra når framgång i målet om bilder i sociala medier

PUBLICERAD: 31 mars 2021
UPPDATERAD: 21 februari

En av Mackmyras sex bilder som är otillåtna enligt Konsumentombudsmannen, men tillåtna enligt Patent- och marknadsöverdomstolen. Foto: Simon Cederqvist PHOTOGRAPHY AB

Mackmyra Svensk Whisky AB har vunnit framgång mot Konsumentombudsmannen, KO, i Patent- och marknadsöverdomstolen i det för hela branschen viktiga målet om den så kallade bildregeln i alkohollagen. Kortfattat så har domstolen underkänt bildregeln, då den anses strida mot EU-rätten.

Målet handlar om sex bilder som Mackmyra har publicerat på sociala medier och som KO menar strider mot bildregeln i alkohollagen. I Patent- och marknadsöverdomstolens omprövning av den tidigare domen, där Mackmyra förbjöds att använda bilderna, avslogs samtliga av KO:s sex förstahandsyrkanden samt två av sex andrahandsyrkanden. Domstolen underkänner helt bildregelns tillämplighet med motivationen att den strider mot EU-rätten.

”Det är glädjande att inte bara Mackmyra utan hela branschen genom den här domen får klarhet kring bildregelns oförenlighet med EU-rätten. Därigenom får alla vi, ofta små- och medelstora bolag, större möjlighet till något jämnare villkor att kunna bedriva en ansvarsfull verksamhet i den hårda konkurrensen med stora internationella företag från andra länder med regelverk som ofta är avsevärt mer generösa”, säger Johan Larsson, VD i Mackmyra Svensk Whisky AB.

Utgången av målet kan överklagas till Högsta domstolen till och med den 23 april 2021.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48