Mackmyra når framgång i målet om bilder i sociala medier

PUBLICERAD: 31 mars 2021
UPPDATERAD: 21 februari

En av Mackmyras sex bilder som är otillåtna enligt Konsumentombudsmannen, men tillåtna enligt Patent- och marknadsöverdomstolen. Foto: Simon Cederqvist PHOTOGRAPHY AB

Mackmyra Svensk Whisky AB har vunnit framgång mot Konsumentombudsmannen, KO, i Patent- och marknadsöverdomstolen i det för hela branschen viktiga målet om den så kallade bildregeln i alkohollagen. Kortfattat så har domstolen underkänt bildregeln, då den anses strida mot EU-rätten.

Målet handlar om sex bilder som Mackmyra har publicerat på sociala medier och som KO menar strider mot bildregeln i alkohollagen. I Patent- och marknadsöverdomstolens omprövning av den tidigare domen, där Mackmyra förbjöds att använda bilderna, avslogs samtliga av KO:s sex förstahandsyrkanden samt två av sex andrahandsyrkanden. Domstolen underkänner helt bildregelns tillämplighet med motivationen att den strider mot EU-rätten.

”Det är glädjande att inte bara Mackmyra utan hela branschen genom den här domen får klarhet kring bildregelns oförenlighet med EU-rätten. Därigenom får alla vi, ofta små- och medelstora bolag, större möjlighet till något jämnare villkor att kunna bedriva en ansvarsfull verksamhet i den hårda konkurrensen med stora internationella företag från andra länder med regelverk som ofta är avsevärt mer generösa”, säger Johan Larsson, VD i Mackmyra Svensk Whisky AB.

Utgången av målet kan överklagas till Högsta domstolen till och med den 23 april 2021.

Senaste nytt

Ny forskning om åkerböna

Hannah Ohm vid SLU har kartlagt genetiken bakom viktiga egenskaper hos åkerbönan och lagt grunden för förädling av nya nordiska sorter.
åkerbönor

Arvid Nordquist hyllar biologisk mångfald

Arvid Nordquists Sommarkaffe 2025 är en hyllning till Rainforest Alliances arbete för hållbar odling och biologisk mångfald.
ARVI_005_Sommarkaffe_700x350px

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx