Svenska växtbaserade Oumph!, som nyligen köptes upp av Livekindly Collective, har utsetts till världens bästa matvarumärke på World Food Innovation Awards.
På prisutdelningen mottog Oumph! priset för bästa matvarumärke med följande motivering:
”Wow detta varumärket har knäckt koden för hur man gör växtbaserade produkter både moderna och goda. Detta är vad den växtbaserade kategorin behöver för att transformeras och göra den cool och smaskig.”
Så här säger en av jurymedlemmarna, Suzanne Van den Eshof:
”Varumärket är verkligen enhetligt och sticker ut från mängden i allt från namn, grafisk profil och produkt. Love it!
World Food Innovation Awards är ett av de äldsta och mest etablerade priserna i industrin och syftar att hylla innovation inom alla segment i livsmedelsvärlden.
”Vi ser detta som ett kvitto att vi är på rätt väg. Att ett växtbaserat varumärke kan vinna ett pris som detta är en positiv signal för framtiden inte bara för Oumph! utan för hela den växtbaserade rörelsen”, säger Henrik Åkerman, Global brand lead för Oumph!.