Svenska Oumph! utsett till världens bästa matvarumärke

PUBLICERAD: 29 mars 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Svenska växtbaserade Oumph!, som nyligen köptes upp av Livekindly Collective, har utsetts till världens bästa matvarumärke på World Food Innovation Awards.

På prisutdelningen mottog Oumph! priset för bästa matvarumärke med följande motivering:

Wow detta varumärket har knäckt koden för hur man gör växtbaserade produkter både moderna och goda. Detta är vad den växtbaserade kategorin behöver för att transformeras och göra den cool och smaskig.”

Så här säger en av jurymedlemmarna, Suzanne Van den Eshof:

”Varumärket är verkligen enhetligt och sticker ut från mängden i allt från namn, grafisk profil och produkt. Love it!

World Food Innovation Awards är ett av de äldsta och mest etablerade priserna i industrin och syftar att hylla innovation inom alla segment i livsmedelsvärlden.

”Vi ser detta som ett kvitto att vi är på rätt väg. Att ett växtbaserat varumärke kan vinna ett pris som detta är en positiv signal för framtiden inte bara för Oumph! utan för hela den växtbaserade rörelsen”, säger Henrik Åkerman, Global brand lead för Oumph!.

Senaste nytt

Ny forskning om åkerböna

Hannah Ohm vid SLU har kartlagt genetiken bakom viktiga egenskaper hos åkerbönan och lagt grunden för förädling av nya nordiska sorter.
åkerbönor

Arvid Nordquist hyllar biologisk mångfald

Arvid Nordquists Sommarkaffe 2025 är en hyllning till Rainforest Alliances arbete för hållbar odling och biologisk mångfald.
ARVI_005_Sommarkaffe_700x350px

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx