Alla ägg från burhöns har plockats bort från restauranggrossisten Snabbgross butiker. Äggen säljs under det egna varumärket Gastrino i en förpackning speciellt framtagen för restaurangkunder.
”I takt med att vi skruvar upp ambitionerna för vårt hållbarhetsarbete är det naturligt för oss att vara först i branschen med att helt och hållet nobba ägg från burhöns”, säger Henrik Ströberg, försäljningschef på Snabbgross.
För att hitta rätt alternativ till restaurang- och kafékunderna har Snabbgross tagit fram en förpackning med 30 ägg från frigående höns. Äggen säljs under det egna varumärket Gastrino, som lanserades förra året. Totalt räknar Snabbgross med att sälja fler än 14 miljoner ägg under året.
Att god djurvälfärd är en av de allra viktigaste hållbarhetsfrågorna bland svenska konsumenter visar bland annat en undersökning från förra året som genomfördes av Axfood.
”Det är viktigt att vara lyhörd för vad slutkonsumenten efterfrågar. Dessutom vill vi hjälpa våra restaurang- och kafékunder att erbjuda ännu fler hållbara alternativ”, säger Henrik Ströberg.
Inom Axfood, där Snabbgross ingår, säljs sedan tidigare inga burhönsägg i någon av koncernens butikskedjor. Ett arbete pågår även för att fasa ut burhönsägg från egna varor där ägg ingår som ingrediens. Endast ett fåtal varor återstår.