HKScan startar Klimatråd för en mer hållbar köttproduktion

PUBLICERAD: 26 mars 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Halla Gård är en av de första samarbetsgårdarna inom HKScans Gårdsinitiativet.

HKScan inrättar ett klimatråd med representanter för sina leverantörer. Syftet med klimatrådet är att skapa ett forum för kompetens- och informationsutbyte kring nya initiativ och metoder på vägen mot HKScans övergripande mål – en hållbarare köttproduktion och en klimatneutral värdekedja år 2040.

För ett år sedan startade HKScan Gårdsinitiativet, ett samarbete med utvalda gårdar för att skapa klimatpositiva effekter utifrån varje gårds unika förutsättningar. Gårdarna stöttas av HKScans verktyg, som listar insatser för bland annat ökad biologisk mångfald, bättre djurhälsa, lägre vattenanvändning, minskad övergödning och smartare energiförsörjning.

Som ett nästa steg inrättas nu ett klimatråd med representanter för HKScans leverantörer. Syftet är att skapa ett forum för kompetens- och informationsutbyte, där nya hållbarhetsinitiativ och metoder som arbetas fram inom ramen för Gårdsinitiativet kan förankras, anpassas och finslipas innan de skalas upp och implementeras på bredare front hos alla HKScans kontrakterade leverantörer.

”Genom att inrätta ett speciellt Klimatråd vill vi signalera hur viktigt det är för oss på HKScan att utveckla, förankra och realisera initiativ och metoder för en hållbarare köttproduktion i nära samarbete med lantbrukarna. Det är med hjälp av deras unika kompetens, som vi kan och ska lyckas hitta de bästa vägarna mot klimatneutralitet för svenskt kött”, säger Magnus Lindholm, Operativ chef för HKScan Sverige.

Sedan början av 2000-talet har HKScan minskat sitt klimatavtryck från den egna verksamheten med 74 procent. Koncernens övergripande mål är netto noll år 2025. Målsättningen för hela värdekedjan, från gård till gaffel, är att den ska vara klimatneutral senast i slutet av år 2040.

Klimatrådet leds av Sara Samuelsson som är projektledare för Gårdsinitiativet hos HKScan. Läs mer om Gårdsinitiativet här

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx