Konsumenterna behöver bli bättre på att lita på sina sinnen

PUBLICERAD: 22 mars 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Livsmedelsverket, Naturvårdsverket och Jordbruksverket har ett flerårigt regeringsuppdrag för att minska matsvinnet.

Under hösten genomfördes en webbenkät på uppdrag av Livsmedelsverket, som vill veta mer om konsumenters inställning till matsvinn. Frågor ställdes om attityd, kännedom och beteende i hemmet, vid inköp i butik, i restaurangmiljö samt till följd av pandemin.

Ett tusental svenskar har svarat på Livsmedelsverkets webbenkät. Majoriteten anser att matsvinn är ett stort miljöproblem som de har ett eget ansvar för. Samtidigt håller de med om att alla aktörer i livsmedelskedjan har ett ansvar och att det är tillsammans som vi kan göra skillnad.

Resultatet visar att de flesta vet att det kastas för mycket mat, men det räcker inte för att minska svinnet. Fler behöver lita på sina sinnen, våga äta matrester som stått fler än några dagar i kylskåpet och förstå skillnaden mellan olika datummärkningar.

Några av resultaten:

• Cirka 4 av 10 har runt 4 grader i kylskåpet. Det är den temperatur som Livsmedelsverket rekommenderar för att kylvaror ska hålla längre.

• 8 av 10 förstår vad bäst före-datum på ett livsmedel innebär. Det betyder att en majoritet vet att det oftast går att äta livsmedel efter passerat datum.

• Endast 3 av 10 förstår innebörden av sista förbrukningsdag. Det är en datummärkning som handlar om säkerhet, livsmedel ska inte ätas efter passerat datum.

• 5 av 10 planerar sina måltider i förväg. Planering av måltider är ett viktigt steg för minskat matsvinn.

Ytterligare frågor där konsumenten kan påverka matsvinnet:

• Matsvinn på restaurang, kring den mat som slängs från tallriken (tallrikssvinn).
• Konsumentens tankar om frukt och grönsaker med lite ”skönhetsfel”.
• Covid 19 och matsvinn i hemmet.

Rapporten är framtagen inom regeringsuppdraget för minskat matsvinn, som Livsmedelsverket har tillsammans med Naturvårdsverket och Jordbruksverket, och resultatet kommer användas för det fortsatta arbetet med att minska matsvinn.

Rapport: Matsvinn i hemmet

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1