Konsumenterna behöver bli bättre på att lita på sina sinnen

PUBLICERAD: 22 mars 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Livsmedelsverket, Naturvårdsverket och Jordbruksverket har ett flerårigt regeringsuppdrag för att minska matsvinnet.

Under hösten genomfördes en webbenkät på uppdrag av Livsmedelsverket, som vill veta mer om konsumenters inställning till matsvinn. Frågor ställdes om attityd, kännedom och beteende i hemmet, vid inköp i butik, i restaurangmiljö samt till följd av pandemin.

Ett tusental svenskar har svarat på Livsmedelsverkets webbenkät. Majoriteten anser att matsvinn är ett stort miljöproblem som de har ett eget ansvar för. Samtidigt håller de med om att alla aktörer i livsmedelskedjan har ett ansvar och att det är tillsammans som vi kan göra skillnad.

Resultatet visar att de flesta vet att det kastas för mycket mat, men det räcker inte för att minska svinnet. Fler behöver lita på sina sinnen, våga äta matrester som stått fler än några dagar i kylskåpet och förstå skillnaden mellan olika datummärkningar.

Några av resultaten:

• Cirka 4 av 10 har runt 4 grader i kylskåpet. Det är den temperatur som Livsmedelsverket rekommenderar för att kylvaror ska hålla längre.

• 8 av 10 förstår vad bäst före-datum på ett livsmedel innebär. Det betyder att en majoritet vet att det oftast går att äta livsmedel efter passerat datum.

• Endast 3 av 10 förstår innebörden av sista förbrukningsdag. Det är en datummärkning som handlar om säkerhet, livsmedel ska inte ätas efter passerat datum.

• 5 av 10 planerar sina måltider i förväg. Planering av måltider är ett viktigt steg för minskat matsvinn.

Ytterligare frågor där konsumenten kan påverka matsvinnet:

• Matsvinn på restaurang, kring den mat som slängs från tallriken (tallrikssvinn).
• Konsumentens tankar om frukt och grönsaker med lite ”skönhetsfel”.
• Covid 19 och matsvinn i hemmet.

Rapporten är framtagen inom regeringsuppdraget för minskat matsvinn, som Livsmedelsverket har tillsammans med Naturvårdsverket och Jordbruksverket, och resultatet kommer användas för det fortsatta arbetet med att minska matsvinn.

Rapport: Matsvinn i hemmet

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

150 förslag på regelförenklingar

Livsmedelsverket har fått in 150 förslag på regelförenklingar från livsmedelsföretag och branschorganisationer.
scan-slaktare2-text1

Krav-märkt chark från Smak av Svea

Protos lanserar Krav-märkt smörgåsmat och bacon från utegrisar under varumärket Smak av Svea.
Sammanställning SaS grisprodukter (1200 x 750 px) högupplöst

Foodoras robotleveranser har startat i Stockholm

Nu är foodoras robotleveranser i gång i Stockholm genom ett partnerskap med Starship Technologies.
foodorarobotar3

Carlsberg Sverige rekryterar till ledningsgruppen

Monika Nowak har tillträtt som Vice President On Trade på Carlsberg Sverige. Hon kommer närmast från Arla.
Carlsberg Monika feb 25 LR foto Maria Cruseman-6_PM (kopia)