Mindre plast och mer djuromsorg för varumärket Zeta

PUBLICERAD: 16 mars 2021
UPPDATERAD: 21 februari

||

Under 2021 minskar familjeföretaget Di Luca & Di Luca med varumärket Zeta plastanvändandet och satsar på Animal welfare.

Nu byter Di Luca & Di Luca förpackning på sina storsäljare inom spanska charkuterier med varumärket Zeta: Jamon Serrano, Chorizo Consorcio samt Tapastallrik. Med en baksida av papp och tunnare plast består den nya förpackningen av 70 procent mindre plast än tidigare och minskar företagets plastförbrukning med 13,3 ton om året.

”Det gör att tre fjärdedelar av våra spanska charkuterier kommer i en förpackning som består av 70 procent mindre plast än tidigare. Nästa steg blir att ersätta med fler återvinningsbara plastmaterial. Det är ett utvecklingsarbete vi driver tillsammans med våra producenter och målet är att det ska vara genomfört senast 2025”, säger Helene Rehnberg, inköpschef på Di Luca & Di Luca.

Sedan årsskiftet kommer även råvaran till Zeta spanska charkuterier enbart från gårdar med djurvälfärdsprogram, eller Welfair, som det heter på den internationella arenan. Det är en certifiering som sätter djurens beteenden och behov i första rummet och ställer högre krav än vad EU-lagstiftningen föreskriver. Programmet är utarbetat av forskare vid lantbruksuniversitet samt institut i tretton olika länder efter förfrågan från kunder och återförsäljare som vill skynda på utvecklingen. Djuromsorgsprogrammet omfattar både smågrisar, suggor och fullvuxna djur samt hela kedjan, från gårdar till slakterier och förädlingsanläggningar.

”Djurvälfärden på gårdarna måste gradvis förbättras tre år i följd för att de ska få behålla sin certifiering, något som kontrolleras noggrant av utbildade revisorer”, berättar Helene Rehnberg.

Det revisorerna lägger störst vikt vid är djurens välmående utifrån deras grundläggande behov och beteende. Allt sammantaget leder till en bättre djuromsorg som i sin tur minskar antibiotikaanvändningen, då friska djur inte behöver behandlas.

”Vi är stolta över att all råvara till Zetas spanska charkuterier kommer från gårdar med ett väl utvecklat och certifierat djuromsorgsprogram. För att sortimentet ska vara enkelt att hitta för konsumenterna har förpackningen en symbol med en gris samt texten ”Animal welfare” på framsidan. Den som är intresserad kan läsa mer på zeta.nu.”

 

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Peas of Heaven krokar arm med stjärnkock

Peas of Heaven har utvecklat tre nya växtbaserade produkter i samarbete med stjärnkocken Marcus Samuelsson.
burgare copy

Allerum vill se mer svensk ost i kyldisken

Svensk ost allt ovanligare i butikernas ostdiskar, men Skånemejerier med varumärket Allerum ser stora förutsättningar för ett ökat utbud av svensk ost.
Stefan-Andersson_biten-Kristianstad

Barilla först som hbtqi-certifierat livsmedelsföretag

Pastaproducenten Barilla, med varumärket Wasa knäckebröd, blir det första hbtqi-certifierade företaget inom livsmedelsbranschen.
Skärmavbild 2024-11-06 kl. 13.34.19

Livsmedelsföretagen: "Fackens lönekrav är oansvariga"

"Verklighetsfrämmande och oansvarigt". Livsmedelsföretagen kommenterar facken inom industrins lönekrav på 4,2 procent år 2025.
Avtal 2025_Livsmedelsforetagen_Eckerdal_van Rijswijk_2