Orkla investerar 100 miljoner i Jästbolaget

PUBLICERAD: 10 mars 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Orkla investerar i Jästbolaget och sjösätter en långsiktig plan för att säkra konkurrenskraft, hållbar tillväxt och framtida affärsmöjligheter.

Under pandemin har jäst lyfts fram som en viktig samhällskritisk produkt. Försäljningen av konsumentjäst mer än fördubblades under bunkringsperioden, då många hushåll fyllde på förråden, och ökade med 40 procent totalt för helåret 2020. Leveransförmågan kunde upprätthållas med extraskift under nätter och helger.

För att säkra konkurrenskraft och möta lokala kundbehov har Orkla nu lagt en investeringsplan på cirka 100 MSEK. Investeringen kommer att generera förbättringar i produktionsprocessen, då både styr- och kylsystemet uppgraderas. Gamla maskiner byts ut mot moderna förpackningsmaskiner för både konsumentjäst och för produkter som tillverkas till industrin.

”Med en långsiktig investeringsplan kan vi realisera potentialen i Jästbolaget och upprätthålla den nuvarande produktionsförmågan”, säger Thore Svensson, VD för KåKå, Jästbolaget & OFI S&D.

Investeringen möjliggör att möta lokala kundbehov och både producera stora volymer bagerijäst och mer komplexa specialjästprodukter. Specialjäst är ett affärsområde som växer och satsningen gör att Jästbolaget fortsatt kan vara konkurrenskraftigt. Med en ökad kapacitet kan Jästbolaget även utveckla och tillverka fler avancerade specialprodukter.

Jästbolaget är en betydande arbetsgivare i regionen och nuvarande plan säkrar även arbetstillfällen.

”Jäst är en naturlig produkt och ofarlig för miljön vid både användning och fermentering. Trots att vår miljöpåverkan är liten arbetar vi dock kontinuerligt med att utveckla våra produkter och processer för att säkerställa att vårt hållbarhetsarbete hela tiden blir bättre. Genom investeringen är företagets ambition att minska svinn, få till mer hållbara förpackningslösningar och en säkrare arbetsmiljö för anställda”, säger Thore Svensson.

Jästbolaget grundades 1893 och är idag Nordens ledande producent och leverantör av jäst och jäsbaserade produkter. Produkterna säljs på den nordiska marknaden men har även en betydande export. Sedan 2002 är Jästbolaget helägt av Orkla och KåKå är försäljningskanal på den svenska marknaden.

Jästbolaget är verksamt inom två affärsområden: bagerijäst och specialprodukter för till exempel foderproduktion, alkoholtillverkning och akrylamidreducerande ändamål. Tillverkningen sker genom en avancerad biokemisk process i den automatiserade anläggningen.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker