Under 2020 minskade matsvinnet i samtliga Axfoods butikskedjor till rekordlåga 1,26 procent. Det innebär att cirka 2 000 ton mindre mat kasserades jämfört med året innan – detta trots att kedjans försäljning under motsvarande period ökade.
Förändringen beror bland annat på flera riktade initiativ:
• Utförsäljning av fyndlådor med frukt & grönt med skönhetsfläckar eller hög mognadsgrad bidrog till ett minskat svinn med 600 ton.
• Utförsäljning av butiksbakat dagsfärskt bröd på kvällen och prissänkt bröd med kort datum bidrog till att minska brödsvinnet med 20 procent.
• Drygt 150 ton mat skänktes till välgörenhetsorganisationer, som Frälsningsarmén och Stadsmissionen. Nästan hälften av kedjans butiker, det vill säga drygt 100, har etablerat samarbeten med lokala hjälporganisationer, dit de skänker överbliven mat.
• Digitala hjälpmedel, till exempel automatiserade beställningssystem, hjälper genom avancerade analyser butikerna med att beställa rätt mängd varor vid rätt tillfälle och handdatorer hjälper till att identifiera varor med kort datum.
”Vi ser att våra kunder är betydligt mer medvetna om problematiken med matsvinn nu jämfört med för några år sedan. Det är många som vill hjälpa till och rädda mat med skönhetsfläckar eller som håller på att gå ut i datum. Våra svinnsmarta erbjudanden och fyndlådor har blivit väldigt populära, säger Elisabeth Konrad, hållbarhetsansvarig på Willys.
Även pandemin har gett en skjuts till det minskade matsvinnet. Under 2020 ökade försäljningen i dagligvaruhandeln när svenska folket i allt högre grad lagade mat hemma i stället för att äta ute, vilket har gjort att fler varor säljs innan de närmar sig bäst före-datum.