Branschorganisationen Svensk Fågels siffror för produktion, försäljning och export 2020 visar en stor ökning för svensk kyckling och kalkon. En förklaring kan vara att svenskarna söker trygg, svensk mat och vill stötta svenska bönder under pandemin. Det visar konsumentundersökningar från Ipsos och Novus Livsmedelsbarometern.
Under 2020 ökade den inhemska försäljningen från Svensk Fågels medlemsföretag med 5,3 procent. Produktionen ökade med 5,5 procent till 161 900 ton. Exporten/utförseln till EU och tredje land ökade med 24,4 procent
Att maten ska vara svensk samt en vilja att stötta svenska bönder och landets matproduktion, kan och vara en förklaring till att svensk kyckling väljs i högre utsträckning av konsumenterna i Sverige. Under 2020 åt svenskarna mindre ute på restaurang och i storhushåll och i högre utsträckning hemma. Därmed gjorde konsumenterna ett mer aktivt val i sina inköp av mat.
”Livsmedelsbarometern visar att 87 procent av intervjupersonerna vill ha svenskproducerade livsmedel, det gällde i alla kategorier och åldersgrupper och gick före både hälsomässiga och hållbara argument under Coronaåret 2020”, säger Anna-Lena Wihlborg, senior konsult för Livsmedelsbarometern, Novus.
Sedan covid 19-pandemin nådde Sverige, har landets livsmedelsförsörjning varit i fokus. För Svensk Fågel har det bland annat inneburit extrainsatta informationsinsatser till medlemsföretagen, säkerställd bemanning hos företagen och att branschen klassas som samhällsviktig funktion för den fortsatta livsmedelsförsörjningen i landet.
”Vi har också hållit tät dialog med såväl Jordbruksverket som Livsmedelsverket för att rapportera utvecklingen och identifiera frågor som behövdes beslutas för att kunna säkerställa flödet”, säger Maria Donis, VD på Svensk Fågel.