Kycklingkonsumtionen i topp under pandemin

PUBLICERAD: 4 mars 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Svensk Fågel/Etsabild AB

Branschorganisationen Svensk Fågels siffror för produktion, försäljning och export 2020 visar en stor ökning för svensk kyckling och kalkon. En förklaring kan vara att svenskarna söker trygg, svensk mat och vill stötta svenska bönder under pandemin. Det visar konsumentundersökningar från Ipsos och Novus Livsmedelsbarometern.

Under 2020 ökade den inhemska försäljningen från Svensk Fågels medlemsföretag med 5,3 procent. Produktionen ökade med 5,5 procent till 161 900 ton. Exporten/utförseln till EU och tredje land ökade med 24,4 procent

Att maten ska vara svensk samt en vilja att stötta svenska bönder och landets matproduktion, kan och vara en förklaring till att svensk kyckling väljs i högre utsträckning av konsumenterna i Sverige. Under 2020 åt svenskarna mindre ute på restaurang och i storhushåll och i högre utsträckning hemma. Därmed gjorde konsumenterna ett mer aktivt val i sina inköp av mat.

”Livsmedelsbarometern visar att 87 procent av intervjupersonerna vill ha svenskproducerade livsmedel, det gällde i alla kategorier och åldersgrupper och gick före både hälsomässiga och hållbara argument under Coronaåret 2020”, säger Anna-Lena Wihlborg, senior konsult för Livsmedelsbarometern, Novus.

Sedan covid 19-pandemin nådde Sverige, har landets livsmedelsförsörjning varit i fokus. För Svensk Fågel har det bland annat inneburit extrainsatta informationsinsatser till medlemsföretagen, säkerställd bemanning hos företagen och att branschen klassas som samhällsviktig funktion för den fortsatta livsmedelsförsörjningen i landet.

”Vi har också hållit tät dialog med såväl Jordbruksverket som Livsmedelsverket för att rapportera utvecklingen och identifiera frågor som behövdes beslutas för att kunna säkerställa flödet”, säger Maria Donis, VD på Svensk Fågel.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Restauranger ska kunna informera om köttets ursprung

Den 1 mars 2025 blir det obligatoriskt för restauranger och andra storhushållsverksamheter att kunna informera gäster om ursprungsland för det kött som serveras.
ursprung

Gordon Circular ska utvecklas för offentlig sektor

Gordon har tillsammans med projektpartners beviljats 2 miljoner från Vinnova för att utveckla en cirkulär förpackningslösning för hemleveranser av livsmedel inom offentlig sektor.
gordon

DUG Foodtech får patent för sitt veganska köttalternativ

Svenska patent- och registreringsverket avser att godkänna DUG Foodtech AB:s patentansökan "Meat analogue".
tornberg

Skånemejerier signerar Klimatkontrakt Malmö

Skånemejerier har skrivit ett klimatkontrakt med Malmö stad som ska driva på den gröna omställningen och bidra till ett klimatneutralt Malmö år 2030.
DSC06052