Kycklingkonsumtionen i topp under pandemin

PUBLICERAD: 4 mars 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Svensk Fågel/Etsabild AB

Branschorganisationen Svensk Fågels siffror för produktion, försäljning och export 2020 visar en stor ökning för svensk kyckling och kalkon. En förklaring kan vara att svenskarna söker trygg, svensk mat och vill stötta svenska bönder under pandemin. Det visar konsumentundersökningar från Ipsos och Novus Livsmedelsbarometern.

Under 2020 ökade den inhemska försäljningen från Svensk Fågels medlemsföretag med 5,3 procent. Produktionen ökade med 5,5 procent till 161 900 ton. Exporten/utförseln till EU och tredje land ökade med 24,4 procent

Att maten ska vara svensk samt en vilja att stötta svenska bönder och landets matproduktion, kan och vara en förklaring till att svensk kyckling väljs i högre utsträckning av konsumenterna i Sverige. Under 2020 åt svenskarna mindre ute på restaurang och i storhushåll och i högre utsträckning hemma. Därmed gjorde konsumenterna ett mer aktivt val i sina inköp av mat.

”Livsmedelsbarometern visar att 87 procent av intervjupersonerna vill ha svenskproducerade livsmedel, det gällde i alla kategorier och åldersgrupper och gick före både hälsomässiga och hållbara argument under Coronaåret 2020”, säger Anna-Lena Wihlborg, senior konsult för Livsmedelsbarometern, Novus.

Sedan covid 19-pandemin nådde Sverige, har landets livsmedelsförsörjning varit i fokus. För Svensk Fågel har det bland annat inneburit extrainsatta informationsinsatser till medlemsföretagen, säkerställd bemanning hos företagen och att branschen klassas som samhällsviktig funktion för den fortsatta livsmedelsförsörjningen i landet.

”Vi har också hållit tät dialog med såväl Jordbruksverket som Livsmedelsverket för att rapportera utvecklingen och identifiera frågor som behövdes beslutas för att kunna säkerställa flödet”, säger Maria Donis, VD på Svensk Fågel.

 

Senaste nytt

Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Nötkött, kyckling och hamburgare är vad svenskarna helst lägger på grillen i sommar – och allra helst ska det vara svenskt.
86cfaf17-34cf-49c1-a7da-e9f8f21d811f-w_960
Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Yara International och Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket.
Cover image
Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Kaffeost som produceras i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen och Ångermanland får skyddad ursprungsbeteckning i EU.
Kaffeost_foto_Gide_get
Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Fazer har tidigare presenterat handgjorda kakaofria produkter med mältad råg i stället för kakao. Nu tas steget mot fullskalig fabriksproduktion.
fazer
Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår