Kycklingkonsumtionen i topp under pandemin

PUBLICERAD: 4 mars 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Svensk Fågel/Etsabild AB

Branschorganisationen Svensk Fågels siffror för produktion, försäljning och export 2020 visar en stor ökning för svensk kyckling och kalkon. En förklaring kan vara att svenskarna söker trygg, svensk mat och vill stötta svenska bönder under pandemin. Det visar konsumentundersökningar från Ipsos och Novus Livsmedelsbarometern.

Under 2020 ökade den inhemska försäljningen från Svensk Fågels medlemsföretag med 5,3 procent. Produktionen ökade med 5,5 procent till 161 900 ton. Exporten/utförseln till EU och tredje land ökade med 24,4 procent

Att maten ska vara svensk samt en vilja att stötta svenska bönder och landets matproduktion, kan och vara en förklaring till att svensk kyckling väljs i högre utsträckning av konsumenterna i Sverige. Under 2020 åt svenskarna mindre ute på restaurang och i storhushåll och i högre utsträckning hemma. Därmed gjorde konsumenterna ett mer aktivt val i sina inköp av mat.

”Livsmedelsbarometern visar att 87 procent av intervjupersonerna vill ha svenskproducerade livsmedel, det gällde i alla kategorier och åldersgrupper och gick före både hälsomässiga och hållbara argument under Coronaåret 2020”, säger Anna-Lena Wihlborg, senior konsult för Livsmedelsbarometern, Novus.

Sedan covid 19-pandemin nådde Sverige, har landets livsmedelsförsörjning varit i fokus. För Svensk Fågel har det bland annat inneburit extrainsatta informationsinsatser till medlemsföretagen, säkerställd bemanning hos företagen och att branschen klassas som samhällsviktig funktion för den fortsatta livsmedelsförsörjningen i landet.

”Vi har också hållit tät dialog med såväl Jordbruksverket som Livsmedelsverket för att rapportera utvecklingen och identifiera frågor som behövdes beslutas för att kunna säkerställa flödet”, säger Maria Donis, VD på Svensk Fågel.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. Hon tillträder efter sommaren.
Frida Carlsson

Saveggy tar in 20 miljoner från investerare

Saveggy har utvecklat en ätbar växtbaserad beläggning som ersätter plasten på gurka. Nu siktar bolaget på lansering i industriell skala.
bd40b94b513bbcc2_org

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58