Förtroendet för svensk djurhållning ligger stadigt på 70-75 procent. Det konstaterar Svenskt Kött, som har följt konsumenternas förtroende i 10 år. För att fånga upp hur opinionsläget påverkar förtroendet på kort sikt följer Svenskt Kött nu också konsumenternas förtroende veckovis.
Varje vecka, året runt, får 200 konsumenter åt gången frågor, som gör att Svenskt Kött snabbt kan få en indikation på hur svenska folkets förtroende ser ut för svensk gris-, nöt- och lammproduktion. Dessa mätningar ger en indikation på hur konsumenterna till exempel påverkas av medierapporteringar.
”Ett intressant resultat vi fick i början av året var att Uppdrag granskning, som sändes vecka 4, gav ett ganska litet, negativt utfall på förtroendet. Det stora tappet fick vi under vecka 3 när TV4 visade bilder från Rögla slakteri. Då hade vi ett ras på i snitt 15 procent. Men redan veckan efter vände förtroendet igen och vecka 4-5 var vi tillbaka på samma nivå som innan, trots att Uppdrag Granskning sände sitt inslag då, säger Isabel Moretti, VD på Svenskt Kött.
Förutom förtroende för produktionen djurslagsvis, mäter också Svenskt Kött för första gången hur konsumentens förtroende ser ut för slakt av nöt, gris och lamm.
”Det är första gången vi frågar konsumenterna rakt ut vilket förtroende de har för slakten i Sverige. Trots att det är en fråga som väcker mycket känslor kan vi ändå konstatera att siffrorna är höga, där ca 40-45 procent anger att de har högt eller mycket högt förtroende för slakt av gris, nöt och lamm. Tittar vi dessutom på dem som vare sig är negativa eller positiva kan vi addera ytterligare 20-30 procent.
Undersökningen visar på relativt jämna siffror mellan djurslagen men grisslakten sticker ut; En större andel konsumenter anger att de har lågt eller mycket lågt förtroende för slakten av gris.
”Vår analys just nu är att den kritik som finns hos vissa konsumenter vad gäller bedövning av gris slår igenom i siffrorna, men det är en fråga som vi vill titta närmare på för att förstå skillnaderna.”
”Den långsiktiga mätningen som vi gjort i 10 år, kombinerat med dessa veckovisa mätningar, ger oss otroligt viktig information. Vi får data och fakta som hjälper oss att följa och förstå konsumenterna, vilket underlättar när vi som bransch tar ut riktningen för framtiden”, säger Isabel Moretti.
Undersökningen genomfördes av YouGov under perioden 21 december 2020 till 31 januari 2021 med sammanlagt 752 personer via internet.