Nya regler ska öka mängden Nyckelhålsmärkt i butikshyllan

PUBLICERAD: 1 mars 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Nu ska det bli ännu enklare för konsumenter att välja hälsosamt. Från och med den 1 mars gäller nya regler för vilken mat som företag får märka med hälsomärkningen Nyckelhålet. Då är tanken att fler typer av produkter ska kunna märkas, så att det blir mer växtbaserad mat och fler nyttiga färdigrätter med Nyckelhålet i butikshyllan

”Det är roligt att vi nu kan göra det lättare att göra nyttiga val genom att fler produkter får märkas med Nyckelhålet. Samtidigt har vi inte tummat på kraven för hur nyttiga produkterna måste vara”, säger Livsmedelsverkets projektledare Veronica Öhrvik.

Nu ska fler vegetariska alternativ kunna märkas med Nyckelhålet, så att det blir enklare för konsumenter att äta hälsosamt. Populära produkter som tidigare inte har kunnat märkas för att de inte passat in i de olika kategorierna eller inte har uppfyllt kraven på portionsstorlek, kan nu få Nyckelhålet.

”Företagen utvecklar hela tiden nya mer hälsosamma produkter, vilket vi tycker är väldigt positivt. Till exempel har det blivit vanligare att ersätta en del av köttet i korv eller mjölet i bröd och pasta med grönsaker och baljväxter. Nu kan företagen märka sådana produkter med Nyckelhålet och därmed underlätta för konsumenter att äta grönare”, säger Veronica Öhrvik.

Hittills har det varit svårt att hitta Nyckelhålsmärkta färdigrätter i butiken. Nu blir reglerna för att märka färdigrätter mindre krångliga, vilket de nordiska myndigheter som samarbetar kring Nyckelhålet hoppas ska leda till att fler företag väljer att utveckla och märka nyttiga färdigrätter.

”Statistik från dagligvaruhandeln visar på två starka trender i konsumenternas köpbeteenden; mer hälsosamt och mer färdigmat. De företag som väljer att märka färdigrätter med Nyckelhålet kan svara upp mot båda de behoven, säger Veronica Öhrvik.

Nyckelhålet för företag
Nyckelhålet för konsument

 

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. Hon tillträder efter sommaren.
Frida Carlsson

Saveggy tar in 20 miljoner från investerare

Saveggy har utvecklat en ätbar växtbaserad beläggning som ersätter plasten på gurka. Nu siktar bolaget på lansering i industriell skala.
bd40b94b513bbcc2_org

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58