Leksands Knäckebröd lanserar Knäckepizzabotten

PUBLICERAD: 25 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Leksands fortsätter knäcka vägen framåt och nu lanseras Knäckepizzabotten med tunn botten och spröda kanter, likt en fin italiensk pizza. Nu blir pizzabaket hemma både enklare, snabbare och mer hälsosamt.

Leksands Knäckepizzabotten är ett extra tunt bakat knäcke specialutvecklat för ett perfekt resultat i ugnen. Leksands första Knäckepizza lanserades med stor framgång 2016 och har nu utvecklats till att botten blir basen i tillagningen, där fantasin bestämmer vilka ingredienser pizzan ska toppas med. Knäckepizzabotten gör pizzan tunn, lagom knaprig och för tankarna till Italien – utan att tumma på knäckebrödets nyttigheter.

”Knäckepizzan är en riktigt bra produkt att ha hemma i skafferiet. Bara kreativiteten sätter gränser för fyllning och toppings, så det är ett perfekt sätt att minska matsvinn. Har man till exempel en bit lax kvar från gårdagens middag – gör en pizza bianco med creme fraiche, lagrad ost och dill toppad med lite brynt smör så har du en riktigt lyxig måltid”, säger Annika Sund, marknadschef på Leksands Knäckebröd.

Leksands nya pizzabotten blir lagom mjuk samtidigt som knäckets spröda och krispiga kanter behålls för att höja smakupplevelsen. En smakfull, snabb och hälsosam måltid där pizzabagaren själv sätter gränserna.

”Vi ser en stor trend mot nyttiga och enkla lösningar som går snabbt att tillaga själv hemma. Det känns riktigt roligt att vara först på marknaden att lansera ett knäcke som är framtagen specifikt för att användas som pizzabotten. Resultatet blir en riktigt tunn och krispig Knäckepizza där Italien möter Dalarna. Perfekt som såväl mellanmål som lunch eller middag för hela familjen”, fortsätter Annika.

Brödet är bakat på svensk råg, vatten och en nypa salt, helt utan tillsatser. Ett paket Leksands Knäckepizzabotten innehåller 360 gram och kostar ca 20 kronor.

Senaste nytt

Årets trendigaste livsmedel 2025: Kaffe

Under året har kaffe inte bara stått i centrum för matprisdebatten – det har dessutom gett upphov till en global trend, kafferejv.
Kaffe_Årets trendigaste livsmedel_Livsmedelsföretagen_Foto Löfbergs pressbilder
Årets trendigaste livsmedel 2025: Kaffe

Invasiva ostron både ekologisk utmaning och möjlig resurs

Projektet EcoOyster utforskar hur kommersiellt fiske av stillahavsostron både kan bidra till miljönytta och affärsmöjligheter.
Ostron Rossö foto Marko T Wramén Kristineberg Center
Invasiva ostron både ekologisk utmaning och möjlig resurs

Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten

Greenfood säljer sin grossistverksamhet inom frukt och grönsaker, Fresh Produce, till Dole Nordic AB.
Man shopping vegetables in groceries store
Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten

Estrellas julsnacks: Julig nötmix och krämiga Julhjärtan

Estrellas Julhjärtan Cream Cheese gör comeback och en helt ny nötmix med smak av pepparkaka tar plats i julsortimentet.
julnyheter_2025
Estrellas julsnacks: Julig nötmix och krämiga Julhjärtan

Läs vidare

Estrellas julsnacks: Julig nötmix och krämiga Julhjärtan

Estrellas Julhjärtan Cream Cheese gör comeback och en helt ny nötmix med smak av pepparkaka tar plats i julsortimentet.
julnyheter_2025
Estrellas julsnacks: Julig nötmix och krämiga Julhjärtan

Årets Tomteglass från SIA Glass: Glassbåt Polkagris

Årets Tomteglass från SIA Glass är en nostalgitripp i nytt format: Glassbåt Polkagris i flerpack.
Tomteglassbåt Polka.jpg
Årets Tomteglass från SIA Glass: Glassbåt Polkagris

BUBS lanserar drycker i två godissmaker

Godisvarumärket BUBS lanserar en dryck i smakerna Forest Berries och Strawberry Vanilla.
BUBS Dryck
BUBS lanserar drycker i två godissmaker

Glöggish – den nya generationens glögg

Spirit of Sweden lanserar Glöggish – en modern tolkning av den svenska glöggtraditionen.
Glöggish-HERO_MnD
Glöggish – den nya generationens glögg