Leksands Knäckebröd lanserar Knäckepizzabotten

PUBLICERAD: 25 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Leksands fortsätter knäcka vägen framåt och nu lanseras Knäckepizzabotten med tunn botten och spröda kanter, likt en fin italiensk pizza. Nu blir pizzabaket hemma både enklare, snabbare och mer hälsosamt.

Leksands Knäckepizzabotten är ett extra tunt bakat knäcke specialutvecklat för ett perfekt resultat i ugnen. Leksands första Knäckepizza lanserades med stor framgång 2016 och har nu utvecklats till att botten blir basen i tillagningen, där fantasin bestämmer vilka ingredienser pizzan ska toppas med. Knäckepizzabotten gör pizzan tunn, lagom knaprig och för tankarna till Italien – utan att tumma på knäckebrödets nyttigheter.

”Knäckepizzan är en riktigt bra produkt att ha hemma i skafferiet. Bara kreativiteten sätter gränser för fyllning och toppings, så det är ett perfekt sätt att minska matsvinn. Har man till exempel en bit lax kvar från gårdagens middag – gör en pizza bianco med creme fraiche, lagrad ost och dill toppad med lite brynt smör så har du en riktigt lyxig måltid”, säger Annika Sund, marknadschef på Leksands Knäckebröd.

Leksands nya pizzabotten blir lagom mjuk samtidigt som knäckets spröda och krispiga kanter behålls för att höja smakupplevelsen. En smakfull, snabb och hälsosam måltid där pizzabagaren själv sätter gränserna.

”Vi ser en stor trend mot nyttiga och enkla lösningar som går snabbt att tillaga själv hemma. Det känns riktigt roligt att vara först på marknaden att lansera ett knäcke som är framtagen specifikt för att användas som pizzabotten. Resultatet blir en riktigt tunn och krispig Knäckepizza där Italien möter Dalarna. Perfekt som såväl mellanmål som lunch eller middag för hela familjen”, fortsätter Annika.

Brödet är bakat på svensk råg, vatten och en nypa salt, helt utan tillsatser. Ett paket Leksands Knäckepizzabotten innehåller 360 gram och kostar ca 20 kronor.

Senaste nytt

Semper Glutenfritt byter namn till Schär

Semper Glutenfritts produkter blir en del av Dr. Schärs glutenfria portfölj och kommer att säljas under varumärket Schär.
7taPrGhF
Semper Glutenfritt byter namn till Schär

Mellanmål viktigt för många svenskar

Sex av tio svenskar äter mellanmål flera gånger i veckan eller dagligen, visar en ny undersökning på uppdrag av Ica.
vardagskock
Mellanmål viktigt för många svenskar

Stor efterfrågan på Sveriges första groddade färs

Ahlströms färs av groddade svenska baljväxter serveras idag på skolor och inom äldreomsorgen i över 80 kommuner.
Ekologisk Groddad Baljväxtfärs
Stor efterfrågan på Sveriges första groddade färs

Livsmedelsakademin får ny vd

Livsmedelsakademins nya vd Cecilia Gannedahl kommer närmast från rollen som kommunikationsdirektör på Orkla Sverige.
Cecilia Gannedahl
Livsmedelsakademin får ny vd

Läs vidare

Stor efterfrågan på Sveriges första groddade färs

Ahlströms färs av groddade svenska baljväxter serveras idag på skolor och inom äldreomsorgen i över 80 kommuner.
Ekologisk Groddad Baljväxtfärs
Stor efterfrågan på Sveriges första groddade färs

"Köttig" lansering från Oumph!

Växtbaserade Be*f Style Strips presenteras som "Oumph!s köttigaste lansering någonsin".
Beef style strip
”Köttig” lansering från Oumph!

Triumf Glass höstnyheter: Klassiskt, vintrigt och laktosfritt

Triumf Glass lanserar tre nya produkter: Päronglass i nytt format, vintrig lingonkola och en laktosfri dessertglass.
höstnyheter2025
Triumf Glass höstnyheter: Klassiskt, vintrigt och laktosfritt

Lakrids By Bülow lanserar årets vinterkollektion

Lakrids By Bülows vinterkollektion kommer i år i en ny design med flera återvändande smaker i limiterad upplaga.
2025_WINTER_POS_POSTER_GIFT_1x1
Lakrids By Bülow lanserar årets vinterkollektion