Hemköp på god väg mot målet på halverat matsvinn

PUBLICERAD: 24 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Under 2020 minskade Hemköp svinnet till en rekordlåg nivå och kedjan är på god väg att nå målet om halverat matsvinn. Digitala hjälpmedel, att packa och sälja ut varor som bör ätas snart och ett ökande intresse hos kunderna ligger bakom det minskade svinnet. Under förra året skänkte Hemköps butiker också 50 000 måltider till behövande via välgörenhetsorganisationer, målet är att allt ska tas tillvara.

”Som en av de större matkedjorna har vi ett ansvar att minska matsvinnet och dess miljö- och klimatpåverkan. Vi arbetar kontinuerligt för att minska svinnet i våra butiker och med att inspirera och tipsa våra kunder att ta tillvara all mat i hemmen. Vi ser en tydlig attitydförändring, med stolthet väljer nu många varor med kort datum och gör samtidigt en god gärning”, säger Desiré Cichy, hållbarhetsansvarig på Hemköp.

Att skänka mat till välgörenhet är en del i arbetet att minska matsvinnet. Under förra året donerade Hemköps butiker 23 ton mat till kyrkor och organisationer, vilket motsvarar cirka 50 000 måltider. Ett annat initiativ är de svinnpåsar som packas med frukt och grönsaker som behöver ätas snart. Under 2020 togs 350 ton frukt och grönsaker tillvara tack vare dessa påsar.

”Vi har matsvinn på agendan varje dag i alla delar av butiken. Att jobba systematiskt och kritiskt se över allt svinn har varit framgångsrikt, ökar svinnet någonstans tillsätts direkt en handlingsplan”, säger Markus Pålsson Randau, butikschef på Hemköp Stattena, Helsingborg, som är den Hemköps-butik som hade lägst andel svinn 2020.

Hemköp har målsättningen att halvera kedjans matsvinn till år 2025, fem år tidigare än FN:s globala mål.

”Sedan basåret 2015 har vi varje år minskat svinnet och utfallet för 2020 ligger i linje med målsättningen för året. Jag är stolt över de framsteg vi gör och att andelen svinn nu ligger på låga 1,68 procent för kedjan, vi är på god väg att nå målet”, säger Desiré Cichy.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden