Biofach 2021: Digital mässa för ekologisk mat och dryck

PUBLICERAD: 17 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Idag öppnar världens största ekomässa Biofach – för första gången som digitalt event. Mässan i Nürnberg är i vanliga fall den naturliga mötesplatsen för nära 4 000 utställare och 50 000 besökare med intresse för ekologisk mat och dryck, där Sverige brukar ha en egen samlingsmonter.

Biofach i Nürnberg är världens största ekomässa för ekologisk mat och dryck, vilket gör den till en unik mötesplats för alla som arbetar med ekologiska livsmedel. Förra året deltog över 3 800 utställare och 50 000 besökare från över 110 länder. Mässan representerar en marknad som globalt uppgick till 96 miljarder Euro 2018, enligt den senaste statistiken från FiBL (Forschungsinstitut für biologischen Landbau).

Årets mässa har anpassats efter det rådande läget och genomförs för första gången helt digitalt. Under tre dagar kommer det att finnas möjlighet att ta del av företags- och produktpresentationer, liksom matchmaking mellan producenter och inköpare. Som vanligt finns även ett gediget seminarieprogram, som kretsar kring allt från produkt- och konsumenttrender, till forskning och statistik om ekomarknadens utveckling.

Under coronakrisen har ekomarknaden utvecklats starkt i många delar av världen. Bakomliggande faktorer som förs fram är bland annat att många konsumenter fått mer tid över till att reflektera kring hälsa och hållbarhet. Intresset för matens ursprung och identitet har också ökat, vilket även det gynnat försäljningen av ekologisk mat och dryck.

”Biofach är ett viktigt sammanhang för alla aktörer med intresse för den växande marknaden för ekologiska livsmedel. Därför är vi glada att mässan kan genomföras trots pandemin. Vi hoppas på att den digitala satsningen blir lyckad och att vi nästa år kan ses på plats i Nürnberg igen”, säger Charlotte Bladh André, VD på Organic Sweden.

Följ Biofach digitalt 17-19 februari
Business Swedens exportprogram Try Swedish
Trade Fair Agency om Biofach

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

150 förslag på regelförenklingar

Livsmedelsverket har fått in 150 förslag på regelförenklingar från livsmedelsföretag och branschorganisationer.
scan-slaktare2-text1

Krav-märkt chark från Smak av Svea

Protos lanserar Krav-märkt smörgåsmat och bacon från utegrisar under varumärket Smak av Svea.
Sammanställning SaS grisprodukter (1200 x 750 px) högupplöst

Foodoras robotleveranser har startat i Stockholm

Nu är foodoras robotleveranser i gång i Stockholm genom ett partnerskap med Starship Technologies.
foodorarobotar3

Carlsberg Sverige rekryterar till ledningsgruppen

Monika Nowak har tillträtt som Vice President On Trade på Carlsberg Sverige. Hon kommer närmast från Arla.
Carlsberg Monika feb 25 LR foto Maria Cruseman-6_PM (kopia)