Biofach 2021: Digital mässa för ekologisk mat och dryck

PUBLICERAD: 17 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Idag öppnar världens största ekomässa Biofach – för första gången som digitalt event. Mässan i Nürnberg är i vanliga fall den naturliga mötesplatsen för nära 4 000 utställare och 50 000 besökare med intresse för ekologisk mat och dryck, där Sverige brukar ha en egen samlingsmonter.

Biofach i Nürnberg är världens största ekomässa för ekologisk mat och dryck, vilket gör den till en unik mötesplats för alla som arbetar med ekologiska livsmedel. Förra året deltog över 3 800 utställare och 50 000 besökare från över 110 länder. Mässan representerar en marknad som globalt uppgick till 96 miljarder Euro 2018, enligt den senaste statistiken från FiBL (Forschungsinstitut für biologischen Landbau).

Årets mässa har anpassats efter det rådande läget och genomförs för första gången helt digitalt. Under tre dagar kommer det att finnas möjlighet att ta del av företags- och produktpresentationer, liksom matchmaking mellan producenter och inköpare. Som vanligt finns även ett gediget seminarieprogram, som kretsar kring allt från produkt- och konsumenttrender, till forskning och statistik om ekomarknadens utveckling.

Under coronakrisen har ekomarknaden utvecklats starkt i många delar av världen. Bakomliggande faktorer som förs fram är bland annat att många konsumenter fått mer tid över till att reflektera kring hälsa och hållbarhet. Intresset för matens ursprung och identitet har också ökat, vilket även det gynnat försäljningen av ekologisk mat och dryck.

”Biofach är ett viktigt sammanhang för alla aktörer med intresse för den växande marknaden för ekologiska livsmedel. Därför är vi glada att mässan kan genomföras trots pandemin. Vi hoppas på att den digitala satsningen blir lyckad och att vi nästa år kan ses på plats i Nürnberg igen”, säger Charlotte Bladh André, VD på Organic Sweden.

Följ Biofach digitalt 17-19 februari
Business Swedens exportprogram Try Swedish
Trade Fair Agency om Biofach

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. Hon tillträder efter sommaren.
Frida Carlsson

Saveggy tar in 20 miljoner från investerare

Saveggy har utvecklat en ätbar växtbaserad beläggning som ersätter plasten på gurka. Nu siktar bolaget på lansering i industriell skala.
bd40b94b513bbcc2_org

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58