Biofach 2021: Digital mässa för ekologisk mat och dryck

PUBLICERAD: 17 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Idag öppnar världens största ekomässa Biofach – för första gången som digitalt event. Mässan i Nürnberg är i vanliga fall den naturliga mötesplatsen för nära 4 000 utställare och 50 000 besökare med intresse för ekologisk mat och dryck, där Sverige brukar ha en egen samlingsmonter.

Biofach i Nürnberg är världens största ekomässa för ekologisk mat och dryck, vilket gör den till en unik mötesplats för alla som arbetar med ekologiska livsmedel. Förra året deltog över 3 800 utställare och 50 000 besökare från över 110 länder. Mässan representerar en marknad som globalt uppgick till 96 miljarder Euro 2018, enligt den senaste statistiken från FiBL (Forschungsinstitut für biologischen Landbau).

Årets mässa har anpassats efter det rådande läget och genomförs för första gången helt digitalt. Under tre dagar kommer det att finnas möjlighet att ta del av företags- och produktpresentationer, liksom matchmaking mellan producenter och inköpare. Som vanligt finns även ett gediget seminarieprogram, som kretsar kring allt från produkt- och konsumenttrender, till forskning och statistik om ekomarknadens utveckling.

Under coronakrisen har ekomarknaden utvecklats starkt i många delar av världen. Bakomliggande faktorer som förs fram är bland annat att många konsumenter fått mer tid över till att reflektera kring hälsa och hållbarhet. Intresset för matens ursprung och identitet har också ökat, vilket även det gynnat försäljningen av ekologisk mat och dryck.

”Biofach är ett viktigt sammanhang för alla aktörer med intresse för den växande marknaden för ekologiska livsmedel. Därför är vi glada att mässan kan genomföras trots pandemin. Vi hoppas på att den digitala satsningen blir lyckad och att vi nästa år kan ses på plats i Nürnberg igen”, säger Charlotte Bladh André, VD på Organic Sweden.

Följ Biofach digitalt 17-19 februari
Business Swedens exportprogram Try Swedish
Trade Fair Agency om Biofach

Senaste nytt

Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Nötkött, kyckling och hamburgare är vad svenskarna helst lägger på grillen i sommar – och allra helst ska det vara svenskt.
86cfaf17-34cf-49c1-a7da-e9f8f21d811f-w_960
Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Yara International och Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket.
Cover image
Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Kaffeost som produceras i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen och Ångermanland får skyddad ursprungsbeteckning i EU.
Kaffeost_foto_Gide_get
Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Fazer har tidigare presenterat handgjorda kakaofria produkter med mältad råg i stället för kakao. Nu tas steget mot fullskalig fabriksproduktion.
fazer
Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår