Havrebaserade dessertprodukter från Fazer

PUBLICERAD: 16 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


I mars lanserar Fazer nya läckra, praktiska dessertsåser i produktfamiljen Fazer Aito. De första smaksatta, växtbaserade dessertsåserna med smak av kola och choklad. Dessutom sker en efterlängtad receptändring genom att Fazer Aito Oat for Whipping blir palmoljefri.

Våren är en tid för många fester. Redan i februari njuter vi av semlor och varm choklad efter utomhusaktiviteterna under sportlovet. Påsken är ett säkert vårtecken för många, och sedan är det inte långt till första maj, mors dag och skolornas vårfester.

”Säsongsefterfrågan avspeglas speciellt tydligt i försäljningen av Fazer Aito Oat for Whipping*. Även om det inte var möjligt att fira några stora familjefester under hösten har man unnat glädjas över mindre familjesammankomster. Nu lanserar vi ett gott urval av nyheter i butik och erbjuder alla möjlighet till både stora och små växtbaserade smaknjutningar hemma och i stugan”, säger Susanna Kallio, varumärkes- och kategorichef på Fazer Lifestyle Foods.

Mjölkfria, glutenfria och växtbaserade Fazer Aito Havrekolasås och Fazer Aito Havrekakaosås passar utmärkt som bas i olika desserter tillsammans med bär och frukt. Såserna kan vispas till mjukt skum och serveras till bärpajer eller till varm choklad.

”Vi är också glada över att Fazer Aito Oat for Whipping har fått nytt recept. Konsumenterna har efterfrågat Fazer Aito Oat for Whipping utan palmolja. Vårt produktutvecklingsteam har nu tagit fram ett recept där en blandning av kokos- och rypsolja används för att göra vispen tillräckligt vispbar och åstadkomma ett skum som håller”, säger Susanna Kallio.

Produkter tillverkade efter det förnyade receptet lanseras i butik i mars. Under en övergångsperiod kommer det även att finnas Fazer Aito Oat for Whipping tillverkad efter det gamla receptet i butik. Konsumenterna kan kontrollera produktinnehållet i ingrediensförteckningen.

*Källa: Fazer-leveransstatistik

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2