Havrebaserade dessertprodukter från Fazer

PUBLICERAD: 16 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


I mars lanserar Fazer nya läckra, praktiska dessertsåser i produktfamiljen Fazer Aito. De första smaksatta, växtbaserade dessertsåserna med smak av kola och choklad. Dessutom sker en efterlängtad receptändring genom att Fazer Aito Oat for Whipping blir palmoljefri.

Våren är en tid för många fester. Redan i februari njuter vi av semlor och varm choklad efter utomhusaktiviteterna under sportlovet. Påsken är ett säkert vårtecken för många, och sedan är det inte långt till första maj, mors dag och skolornas vårfester.

”Säsongsefterfrågan avspeglas speciellt tydligt i försäljningen av Fazer Aito Oat for Whipping*. Även om det inte var möjligt att fira några stora familjefester under hösten har man unnat glädjas över mindre familjesammankomster. Nu lanserar vi ett gott urval av nyheter i butik och erbjuder alla möjlighet till både stora och små växtbaserade smaknjutningar hemma och i stugan”, säger Susanna Kallio, varumärkes- och kategorichef på Fazer Lifestyle Foods.

Mjölkfria, glutenfria och växtbaserade Fazer Aito Havrekolasås och Fazer Aito Havrekakaosås passar utmärkt som bas i olika desserter tillsammans med bär och frukt. Såserna kan vispas till mjukt skum och serveras till bärpajer eller till varm choklad.

”Vi är också glada över att Fazer Aito Oat for Whipping har fått nytt recept. Konsumenterna har efterfrågat Fazer Aito Oat for Whipping utan palmolja. Vårt produktutvecklingsteam har nu tagit fram ett recept där en blandning av kokos- och rypsolja används för att göra vispen tillräckligt vispbar och åstadkomma ett skum som håller”, säger Susanna Kallio.

Produkter tillverkade efter det förnyade receptet lanseras i butik i mars. Under en övergångsperiod kommer det även att finnas Fazer Aito Oat for Whipping tillverkad efter det gamla receptet i butik. Konsumenterna kan kontrollera produktinnehållet i ingrediensförteckningen.

*Källa: Fazer-leveransstatistik

 

Läs vidare

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Felix moderniserar hela kolonialhyllan

Felix lanserar nya såser och dressingar, recepten på flera befintliga produkter förbättras och hela sortimentet kommer i nya "drizzleflaskor".
Sallad_1200x750 2

Santa Maria lanserar smaksättare med extra sting

Santa Maria lanserar en hetare variant av sin Sweet Chili-sås – Sweet Chili Sås Hot – och uppdaterar receptet på sina äggnudlar.
santa maria

Ostspäckad limited edition från Santa Maria

Santa Maria lanserar Santa Maria Crunchy & Cheesy Strips – en ny limited edition med en distinkt ostsmak och dippvänlig form.
Unknown

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta