Brödtermometern: Okunskap om hälsosam och klimatsmart mat

PUBLICERAD: 22 januari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Att fullkorn är den enskilda kostfaktor som förebygger ohälsa allra mest är inte etablerat i Sverige. Inte heller att bröd och andra spannmålsprodukter är något av det mest klimatsmarta vi kan äta. Samtidigt visar opinionsundersökningen Brödtermometern att färre oroar sig för vad de äter och att trenden att färre äter lågkolhydratkost fortsätter.

På frågan: ”Tänk dig att du skulle ändra dina kostvanor för att må bättre och därför försöka äta mer hälsosamt, på vilket sätt skulle du lägga om din kost?” svarar 46 procent att de vill äta mer fullkorn och fibrer. Men – samtidigt vill 56 procent av dessa äta mindre kolhydrater och 31 procent mindre gluten.

Fullkorn finns bara i spannmål, som också är en våra största källor till kolhydrater. Kolhydrater är, liksom fett, väldigt mångskiftande och kan vara allt från blodsockerhöjande sockerarter till hela korn, som förebygger våra stora levnadsvanesjukdomar.

På frågan ”Hur stor andel av befolkningen tror du är glutenintolerant?” är svaret 17 procent. 6 procent tror sig själva vara glutenintoleranta. Glutenintolerans, eller celiaki, är en autoimmun sjukdom som 1 – 3 procent av befolkningen beräknas lida av.

”Det är helt uppenbart att okunskapen om sambandet mellan kolhydrater, spannmål, fullkorn och gluten lever kvar, säger Maria Sitell, talesperson och leg dietist på Brödinstitutet.

En annan okunskap gäller brödets klimatfördelar. På frågan: ”Kommer du, på grund av klimatförändringarna, att förändra dina matval genom att äta mer eller mindre av något av följande?” ligger frukt och grönt högst med 30 procent, därefter följer baljväxter med 26 procent. Bröd vill 5 procent äta mer av och 19 procent mindre av för klimatets skull. Bröd och baljväxter har lika låga utsläpp av CO2-ekvivalenter, medan frukt och grönt har högre.

Brödtermometern, nu inne på sitt nionde år, har genomförts av United Minds på uppdrag av Brödinstitutet. 1 012 intervjuer genomfördes bland svensk allmänhet i åldrarna 18 – 80 år under oktober och november 2020.

Undersökningen samt en inspelning av webbinariet den 20 januari, där den presenterades, finns här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894