Den växtbaserade sektorn tar strid mot EU:s ”mjölkkrig”

PUBLICERAD: 19 januari 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Att använda en bild på en växtbaserad dryck som vitt skum på kaffe kan bli förbjudet om EU:s lagändringsförslag 171 blir verklighet. Foto: Oatly

ProVeg International, Oatly och Upfield har tillsammans startat en kampanj för att stoppa EU:s lagändringsförslag, som innebär ett långtgående förbud kring hur mejerirelaterade uttryck får användas för att beskriva växtbaserade livsmedel.

Termer som ”havremjölk” och ”sojayoghurt” är sedan tidigare förbjudna i EU. I höstas röstade en majoritet i EU-parlamentet för ändringsförslaget AM 171, som skulle utöka förbudet mot anspelningar på mejeriprodukter. Den 27 januari förväntas förhandlingarna om lagändringsförslaget starta i Bryssel. Nu går den växtbaserade livsmedelsbranschen ut med en namninsamling för att stoppa förslaget, som beskrivs som ”en censur av växtbaserade produkter”. Om lagförslaget blir verklighet skulle det, enligt initiativtagarna till kampanjen, bland annat bli förbjudet att:

•beskriva ett växtbaserat livsmedel, dess smak eller funktion genom att använda “mejeriterminologi”, exempelvis formuleringar som “det är som mjölk”, ”krämig”, eller “smörig”. Det inkluderar även rena faktapåståenden, som ”innehåller inte mjölk”, ”lämplig för personer som är laktosintoleranta” eller “växtbaserat alternativ till yoghurt”

•redovisa en produkts klimatavtryck genom att jämföra en växtbaserad produkt med motsvarande mejeriprodukt

•använda en bild på en växtbaserad vit dryck som hälls upp vid ett frukostbord, eller vitt skum i en cappucino.

•(vid en mycket strikt tolkning) förpacka växtbaserade livsmedel i i förpackningar som visuellt liknar mejeriprodukters förpackningar.

”Lagförslaget går rakt emot EU:s egna mål om att främja en mer hållbar livsmedelsproduktion och gör det svårare för konsumenter att välja växtbaserade alternativ. Mot bakgrund av klimatkrisen är det direkt oansvarigt att göra det svårare för oss att uppmuntra människor att övergå till en mer växtbaserad kost. Människor är inte dumma – alla förstår att det här är ett försök från mjölkindustrins lobbyister att hindra skiftet från en alldeles för stor konsumtion av animaliebaserade livsmedel till en mer hållbar konsumtion av växtbaserade livsmedel”, säger Cecilia McAleavey, chef för Sustainable Eating och Public Affairs på Oatly.

Länk till namninsamlingen

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx