ProVeg International, Oatly och Upfield har tillsammans startat en kampanj för att stoppa EU:s lagändringsförslag, som innebär ett långtgående förbud kring hur mejerirelaterade uttryck får användas för att beskriva växtbaserade livsmedel.
Termer som ”havremjölk” och ”sojayoghurt” är sedan tidigare förbjudna i EU. I höstas röstade en majoritet i EU-parlamentet för ändringsförslaget AM 171, som skulle utöka förbudet mot anspelningar på mejeriprodukter. Den 27 januari förväntas förhandlingarna om lagändringsförslaget starta i Bryssel. Nu går den växtbaserade livsmedelsbranschen ut med en namninsamling för att stoppa förslaget, som beskrivs som ”en censur av växtbaserade produkter”. Om lagförslaget blir verklighet skulle det, enligt initiativtagarna till kampanjen, bland annat bli förbjudet att:
•beskriva ett växtbaserat livsmedel, dess smak eller funktion genom att använda “mejeriterminologi”, exempelvis formuleringar som “det är som mjölk”, ”krämig”, eller “smörig”. Det inkluderar även rena faktapåståenden, som ”innehåller inte mjölk”, ”lämplig för personer som är laktosintoleranta” eller “växtbaserat alternativ till yoghurt”
•redovisa en produkts klimatavtryck genom att jämföra en växtbaserad produkt med motsvarande mejeriprodukt
•använda en bild på en växtbaserad vit dryck som hälls upp vid ett frukostbord, eller vitt skum i en cappucino.
•(vid en mycket strikt tolkning) förpacka växtbaserade livsmedel i i förpackningar som visuellt liknar mejeriprodukters förpackningar.
”Lagförslaget går rakt emot EU:s egna mål om att främja en mer hållbar livsmedelsproduktion och gör det svårare för konsumenter att välja växtbaserade alternativ. Mot bakgrund av klimatkrisen är det direkt oansvarigt att göra det svårare för oss att uppmuntra människor att övergå till en mer växtbaserad kost. Människor är inte dumma – alla förstår att det här är ett försök från mjölkindustrins lobbyister att hindra skiftet från en alldeles för stor konsumtion av animaliebaserade livsmedel till en mer hållbar konsumtion av växtbaserade livsmedel”, säger Cecilia McAleavey, chef för Sustainable Eating och Public Affairs på Oatly.