Den växtbaserade sektorn tar strid mot EU:s ”mjölkkrig”

PUBLICERAD: 19 januari 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Att använda en bild på en växtbaserad dryck som vitt skum på kaffe kan bli förbjudet om EU:s lagändringsförslag 171 blir verklighet. Foto: Oatly

ProVeg International, Oatly och Upfield har tillsammans startat en kampanj för att stoppa EU:s lagändringsförslag, som innebär ett långtgående förbud kring hur mejerirelaterade uttryck får användas för att beskriva växtbaserade livsmedel.

Termer som ”havremjölk” och ”sojayoghurt” är sedan tidigare förbjudna i EU. I höstas röstade en majoritet i EU-parlamentet för ändringsförslaget AM 171, som skulle utöka förbudet mot anspelningar på mejeriprodukter. Den 27 januari förväntas förhandlingarna om lagändringsförslaget starta i Bryssel. Nu går den växtbaserade livsmedelsbranschen ut med en namninsamling för att stoppa förslaget, som beskrivs som ”en censur av växtbaserade produkter”. Om lagförslaget blir verklighet skulle det, enligt initiativtagarna till kampanjen, bland annat bli förbjudet att:

•beskriva ett växtbaserat livsmedel, dess smak eller funktion genom att använda “mejeriterminologi”, exempelvis formuleringar som “det är som mjölk”, ”krämig”, eller “smörig”. Det inkluderar även rena faktapåståenden, som ”innehåller inte mjölk”, ”lämplig för personer som är laktosintoleranta” eller “växtbaserat alternativ till yoghurt”

•redovisa en produkts klimatavtryck genom att jämföra en växtbaserad produkt med motsvarande mejeriprodukt

•använda en bild på en växtbaserad vit dryck som hälls upp vid ett frukostbord, eller vitt skum i en cappucino.

•(vid en mycket strikt tolkning) förpacka växtbaserade livsmedel i i förpackningar som visuellt liknar mejeriprodukters förpackningar.

”Lagförslaget går rakt emot EU:s egna mål om att främja en mer hållbar livsmedelsproduktion och gör det svårare för konsumenter att välja växtbaserade alternativ. Mot bakgrund av klimatkrisen är det direkt oansvarigt att göra det svårare för oss att uppmuntra människor att övergå till en mer växtbaserad kost. Människor är inte dumma – alla förstår att det här är ett försök från mjölkindustrins lobbyister att hindra skiftet från en alldeles för stor konsumtion av animaliebaserade livsmedel till en mer hållbar konsumtion av växtbaserade livsmedel”, säger Cecilia McAleavey, chef för Sustainable Eating och Public Affairs på Oatly.

Länk till namninsamlingen

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker