Rekordår för glassbranschen under pandemiåret 2020

PUBLICERAD: 14 januari 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Den svenska klassikern glassbåten blev storsäljare under 2020.

Glassmarknaden växte med nära nio procent under pandemiåret 2020 och årets storsäljare blev den svenska klassikern glassbåten. Det visar försäljningsstatistik från Nielsen.

”Vi har sålt nära 14 miljoner glassbåtar och det är troligen en coronaeffekt – folk har stannat hemma mer än vanligt och det märks på glassätandet”, säger Dan Bengtsson, marknadschef på SIA Glass.

Tittar man på de tre stora aktörerna är volymökningen för SIA Glass 10,9 procent, följt av Triumf Glass 9,8 procent och GB Glace 8,5 procent, enligt försäljningsstatistik från Nielsen.

Det finns fler tecken på att coronasmittan har fått svensken att äta mer glass:

”Vi har sett en jätteökning av vad vi i branschen kallar flerpack, alltså en box med flera glassar, och det tror vi med all säkerhet är en effekt av pandemin. Vi har själva ökat mest av samtliga aktörer, vi växte med över 26 procent på flerpack under året”, säger Dan Bengtsson.

Årets raket bland SIA Glass smaker är KolaHavssalt i halvlitersförpackning, som ökade med 25 procent. Ohotad i topp när det gäller glassmaker är annars klassikern gräddglass vanilj, som utgör cirka en tredjedel av all SIA Glass försäljning.

”Glassmaken kan absolut skilja sig åt lite i landet. Laktosfritt går bäst i norr, veganglass säljer vi mest av i och kring studentstäderna och vanilj är mycket mer populärt i södra delarna av landet”, säger Dan Bengtsson.

Här är några geografiska skillnader när det gäller SIA Glass försäljning:

  • I Norrland äter man mer saltkakrits och laktosfri glass än i övriga Sverige.
  • Veganglass är mest populärt i Uppsalaregionen, följt av Stockholmsregionen.
  • Hasselnöt är mest populärt i södra Götaland.
  • Årets smakraket KolaHavssalt säljer som allra bäst i östra Götaland.
  • Sorbet äts i mycket högre utsträckning av stockholmare.
  • Vanilj i stora förpackningar äts det allra mest av i västra Götaland.
  • Den storsäljande glassbåten äts allra mest av boende i västra Svealand.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206