Glassmarknaden växte med nära nio procent under pandemiåret 2020 och årets storsäljare blev den svenska klassikern glassbåten. Det visar försäljningsstatistik från Nielsen.
”Vi har sålt nära 14 miljoner glassbåtar och det är troligen en coronaeffekt – folk har stannat hemma mer än vanligt och det märks på glassätandet”, säger Dan Bengtsson, marknadschef på SIA Glass.
Tittar man på de tre stora aktörerna är volymökningen för SIA Glass 10,9 procent, följt av Triumf Glass 9,8 procent och GB Glace 8,5 procent, enligt försäljningsstatistik från Nielsen.
Det finns fler tecken på att coronasmittan har fått svensken att äta mer glass:
”Vi har sett en jätteökning av vad vi i branschen kallar flerpack, alltså en box med flera glassar, och det tror vi med all säkerhet är en effekt av pandemin. Vi har själva ökat mest av samtliga aktörer, vi växte med över 26 procent på flerpack under året”, säger Dan Bengtsson.
Årets raket bland SIA Glass smaker är KolaHavssalt i halvlitersförpackning, som ökade med 25 procent. Ohotad i topp när det gäller glassmaker är annars klassikern gräddglass vanilj, som utgör cirka en tredjedel av all SIA Glass försäljning.
”Glassmaken kan absolut skilja sig åt lite i landet. Laktosfritt går bäst i norr, veganglass säljer vi mest av i och kring studentstäderna och vanilj är mycket mer populärt i södra delarna av landet”, säger Dan Bengtsson.
Här är några geografiska skillnader när det gäller SIA Glass försäljning:
- I Norrland äter man mer saltkakrits och laktosfri glass än i övriga Sverige.
- Veganglass är mest populärt i Uppsalaregionen, följt av Stockholmsregionen.
- Hasselnöt är mest populärt i södra Götaland.
- Årets smakraket KolaHavssalt säljer som allra bäst i östra Götaland.
- Sorbet äts i mycket högre utsträckning av stockholmare.
- Vanilj i stora förpackningar äts det allra mest av i västra Götaland.
- Den storsäljande glassbåten äts allra mest av boende i västra Svealand.