Nu kan alla nordiska konsumenter använda sin mobiltelefon för att lära sig mer om ursprung och hållbarhet och spåra hela resan med Nestlé NaturNes barnmat. Nestlé lanserar ett pilotprojekt som genom blockchain ska ge mer kunskap och information om leveranskedjan för Nestlé NaturNes barnmat direkt till mobiltelefonen.
Tanken med den nya teknologin är att öka spårbarheten för konsumenter och att ge mer inblick i var råvarorna i produkten kommer ifrån. Redan förra året introducerade Nestlé ett antal åtgärder i syfte att öka transparensen för sina barnmatsprodukter, bland annat genom certifikat för de ekologiska blåbären från Lappland, de hållbara förpackningarna och den CO2-neutrala fabriken i Åbo, Finland.
Nu tar Nestlé NaturNes nästa steg, genom att konsumenterna själva kan följa resan för produkten Nestlé NaturNes Spaghetti Bolognese, med information om ingredienserna, tillagning och transport genom att skanna en QR-kod på produktetiketten.
”Vi vet att många föräldrar är intresserade att veta mer om produkterna. Nu behöver de inte längre söka efter information på flera platser; produktförpackningen länkar dig direkt till den mest relevanta informationen om ingredienser, matlagning och transport av produkten som du just har köpt, säger Andreas Balasis”, marknadschef för Nestlé barnmat i Sverige.
Pilotprojektet har genomförts tillsammans med IBM Food Trust, vars plattform projektet bygger på. Blockchain-plattformen kommer att utökas när fler leverantörer och partners går med i projektet.
Mer information om initiativet finns här