Nestlé ökar spårbarheten på barnmat med blockchain-teknik

PUBLICERAD: 16 december 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Nu kan alla nordiska konsumenter använda sin mobiltelefon för att lära sig mer om ursprung och hållbarhet och spåra hela resan med Nestlé NaturNes barnmat. Nestlé lanserar ett pilotprojekt som genom blockchain ska ge mer kunskap och information om leveranskedjan för Nestlé NaturNes barnmat direkt till mobiltelefonen.

Tanken med den nya teknologin är att öka spårbarheten för konsumenter och att ge mer inblick i var råvarorna i produkten kommer ifrån. Redan förra året introducerade Nestlé ett antal åtgärder i syfte att öka transparensen för sina barnmatsprodukter, bland annat genom certifikat för de ekologiska blåbären från Lappland, de hållbara förpackningarna och den CO2-neutrala fabriken i Åbo, Finland.

Nu tar Nestlé NaturNes nästa steg, genom att konsumenterna själva kan följa resan för produkten Nestlé NaturNes Spaghetti Bolognese, med information om ingredienserna, tillagning och transport genom att skanna en QR-kod på produktetiketten.

”Vi vet att många föräldrar är intresserade att veta mer om produkterna. Nu behöver de inte längre söka efter information på flera platser; produktförpackningen länkar dig direkt till den mest relevanta informationen om ingredienser, matlagning och transport av produkten som du just har köpt, säger Andreas Balasis”, marknadschef för Nestlé barnmat i Sverige.

Pilotprojektet har genomförts tillsammans med IBM Food Trust, vars plattform projektet bygger på. Blockchain-plattformen kommer att utökas när fler leverantörer och partners går med i projektet.

Mer information om initiativet finns här

Senaste nytt

Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Nötkött, kyckling och hamburgare är vad svenskarna helst lägger på grillen i sommar – och allra helst ska det vara svenskt.
86cfaf17-34cf-49c1-a7da-e9f8f21d811f-w_960
Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Yara International och Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket.
Cover image
Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Kaffeost som produceras i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen och Ångermanland får skyddad ursprungsbeteckning i EU.
Kaffeost_foto_Gide_get
Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Fazer har tidigare presenterat handgjorda kakaofria produkter med mältad råg i stället för kakao. Nu tas steget mot fullskalig fabriksproduktion.
fazer
Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår