Nestlé ökar spårbarheten på barnmat med blockchain-teknik

PUBLICERAD: 16 december 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Nu kan alla nordiska konsumenter använda sin mobiltelefon för att lära sig mer om ursprung och hållbarhet och spåra hela resan med Nestlé NaturNes barnmat. Nestlé lanserar ett pilotprojekt som genom blockchain ska ge mer kunskap och information om leveranskedjan för Nestlé NaturNes barnmat direkt till mobiltelefonen.

Tanken med den nya teknologin är att öka spårbarheten för konsumenter och att ge mer inblick i var råvarorna i produkten kommer ifrån. Redan förra året introducerade Nestlé ett antal åtgärder i syfte att öka transparensen för sina barnmatsprodukter, bland annat genom certifikat för de ekologiska blåbären från Lappland, de hållbara förpackningarna och den CO2-neutrala fabriken i Åbo, Finland.

Nu tar Nestlé NaturNes nästa steg, genom att konsumenterna själva kan följa resan för produkten Nestlé NaturNes Spaghetti Bolognese, med information om ingredienserna, tillagning och transport genom att skanna en QR-kod på produktetiketten.

”Vi vet att många föräldrar är intresserade att veta mer om produkterna. Nu behöver de inte längre söka efter information på flera platser; produktförpackningen länkar dig direkt till den mest relevanta informationen om ingredienser, matlagning och transport av produkten som du just har köpt, säger Andreas Balasis”, marknadschef för Nestlé barnmat i Sverige.

Pilotprojektet har genomförts tillsammans med IBM Food Trust, vars plattform projektet bygger på. Blockchain-plattformen kommer att utökas när fler leverantörer och partners går med i projektet.

Mer information om initiativet finns här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker