Orkla rankas bland de bästa i världen för sitt klimatarbete

PUBLICERAD: 14 december 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Orkla får betyg A och placerar sig därmed bland de allra högst rankade bolagen, när CDP (Carbon Disclosure Project) släpper årets rankning. Orkla har minskat sina direkta växthusgasutsläpp med 58 procent de senaste fem åren.

Orkla får det höga betyget för sina åtgärder för att minska utsläppen, mildra klimatrisker och utveckla koldioxidsnål ekonomi, baserat på de uppgifter som företaget rapporterade genom CDP: s frågeformulär för klimatförändringar 2020.

”Att minska utsläppen av växthusgaser är en av våra viktigaste miljöuppgifter. Orklas anställda är djupt engagerade i detta arbete och vi är både glada och stolta över CDP: s erkännande av vår prestation. Vi kommer att fortsätta vårt arbete och ta vår del av ansvaret för att bidra till att lösa klimatförändringsutmaningarna, säger Jaan Ivar Semlitsch, global koncernchef på Orkla.

Orkla har rapporterat till CDP sedan 2008 och har under det senaste året fokuserat än mer på att förstå riskerna och möjligheterna i klimatarbetet.

”Detta är mycket glädjande och resultatet av långsiktiga, intensiva insatser i alla delar av Orkla. Det handlar inte bara om att säkra vår konkurrenssituation i framtiden utan också om att sälja produkter som har en minimal klimatpåverkan”, säger Inger Johanne Eikeland, Senior Vice President Environment, Health & Safety på Orkla.

År 2020 rapporterade totalt 9 526 av världens största företag sitt klimatarbete till CDP, som administrerar företags och städers inrapportering om verksamhetens klimatpåverkan. Globalt fick 270 företag betyg A. Utvärderingen betonar företags förmåga att minska utsläppen av växthusgaser, sätta meningsfulla mål och följa upp framstegen.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1