Kronfågels frysta kycklingfärs har utsetts till Årets Produkt av MatHem. Produkten har skapats gemensamt av Kronfågel och MatHem för att lösa problemet med att färsk kycklingfärs har få antal hållbarhetsdagar.
MatHem lämnar garantidagar till alla kunder och produkter med få antal hållbarhetsdagar kan därmed vara ett bekymmer. Joakim Dahlqvist, Key Account Manager på Kronfågel och Måns Blockert, kategorichef Färskvaror på MatHem, samlades för att se vad som kunde göras och såg att en fryst variant av den populära kycklingfärsen skulle kunna vara lösningen. Snabbt skapades en produkt som var unik för MatHem.
”Här har vi ett bra exempel på hur engagemang och vilja att skapa bättre förutsättningar kan generera ett mycket bra utfall för både Kronfågel, oss och inte minst slutkonsumenten. Vi på MatHem lämnar garantidagar till våra kunder då vi inte vet när produkterna är tänkta att användas, det i sin tur innebär att produkter med få antal hållbarhetsdagar är ett stort bekymmer. När Kronfågel lyssnade på det argumentet och efter en kort tid även löste detta så gav det MatHem betydligt bättre förutsättningar. Det tycker vi verkligen är värt att uppmärksamma, säger Måns Blockert.
Motivering till vinsten:
”Leverantören har lagt ner både energi samt visat ett stort engagemang och har på kort tid tagit fram en produkt som möter de behov MatHem har. Vi har gemensamt drivit denna och idag är det den största produkten inom kategorin på MatHem, trots att den inte går att köpa på övriga kedjor.”
Årets produkt är ett av flera priser MatHem delar ut varje år i. Alla artiklar i MatHems sortiment, cirka 17 000 tävlar om att vinna.
”Det känns givetvis jättekul att vi har vunnit. MatHem är en mycket värdefull partner för oss på Kronfågel. Inte minst för att få del av deras kunskap i hur man kan utveckla vår affärsmodell för e-handel, så att våra produkter och arbetssätt hjälper kunderna”, säger Joakim Dahlqvist, Kronfågel.