Coop öppnar en ny upplevelsebutik i Epicenter Store i Stockholm. Där kommer kedjan att testa digitala lösningar i mindre skala och utforska nya områden som sen kan skalas upp och erbjudas på fler platser om potential finns.
”Det här är nästa steg i vår digitala resa. För att fortsätta stärka vårt digitala erbjudande för kund och medlem behöver vi en plats där vi tillsammans med de mest innovativa partnerbolagen kan testa teknik i framkant, för att se vad som flyger och inte flyger. Vi har redan i dag flera spännande tjänster och lösningar på gång och med vår nya annorlunda butik kan vi sätta in nästa växel i resan mot Sveriges bästa kundupplevelse”, säger Amer Mohammed, affärsområdesdirektör Digital, Coop.
Coops nya upplevelsebutik har en yta på 25 kvadratmeter, den är obemannad, förutom när den fylls på med varor, saknar kassor och kommer att ha ett digitalt erbjudande utöver det vanliga. Den nya Coop-butiken är en del av Epicenter Store, där det finns flera aktörer på plats med syftet att testa, utforska och kombinera kunskap för att tillsammans skapa framtidens handelsplatser.
Coops butik är öppen för allmänheten och kunderna kommer att uppmärksammas på nya lösningar och erbjudanden som testas. Målsättningen är att de som besöker butiken ska känna nyfikenhet, vilja integrera och besöka butiken igen för nya upplevelser. I ett första skede genomförs kundresan via Coops betaltjänst Scan & Pay, där kunden skannar och betalar för varorna via sin mobil.
”Vi har nu tagit oss vidare till nästa nivå efter vår skarpa lansering av betaltjänsten Scan & Pay. Med butiken i Epicenter Store kan vi på ett effektivt sätt addera fler tjänster och funktioner till Scan & Pay och fortsätta utveckla vårt erbjudande. Digitala betalningar och enkelhet är viktigt i framtidens dagligvaruhandel och nu har vi möjlighet att flytta fram våra positioner ännu mer, säger Carita Weiss, chef för betalningar på Coop.
Här finns mer information om Coop Scan & Pay