Sydsvensk satsning på ökad tillväxt för livsmedelsindustrin

PUBLICERAD: 3 december 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Nu lanseras projektet Foodtech Innovation Network med syfte att öka tillväxten i Skåne och Blekinge genom att stödja små och medelstora foodtech-företag i utveckling och innovationsprocesser med kunskap, infrastruktur och samarbetsmöjligheter. 

Trots att hälften av den mat som produceras i Sverige kommer från Skåne och att hälften av den svenska livsmedelsindustrin är skånsk, visar den skånska livsmedelsstrategin 2030 att läget inom flera områden behöver förbättras.

”Trots goda förutsättningar kan vi se hur resurser inte används till dess fulla potential. Genom att stötta innovationskraften hos små och medelstora företag bidrar vi till tillväxt på hemmaplan samtidigt som vi kan sprida innovativa foodtech-lösningar ut i världen”, säger Emelie Olsson, innovationsledare på Innovation Skåne.

Ett hinder för tillväxt av små och medelstora bolag är avsaknad av testbäddar. Med detta som utgångspunkt har projektet Foodtech Innovation Network startats. Projektet drivs av Innovation Skåne, Lunds universitet Institutionen för Livsmedelsteknik och Institutionen för Kemiteknik samt Netport Science Park och Packbridge.

Foodtech Innovation Network har som mål att bidra till tillväxt i Skåne och Blekinge genom att accelerera innovationskraften i små och medelstora företag inom foodtech, vilket på sikt kan bidra till lösningar på lokala och globala utmaningar genom skalbara innovationer. Projektet tillgängliggör testbäddar där små och medelstora företag kan utveckla sina produkter, processer och koncept tillsammans med tekniska experter. Företagen kommer också att erbjudas utbildning och i vissa fall även innovation- och tillväxtstöd.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden