Midsona expanderar inom växtbaserade köttalternativ

PUBLICERAD: 2 december 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Midsona stärker produktionen av växtbaserade köttalternativ genom att investera cirka 45 miljoner kronor i sin spanska fabrik i Castellcir.

”Investeringen innebär att vi kan öka produktionskapaciteten väsentligt och bredda produktutbudet mot mer avancerade produkter. Vi har letat förvärv i segmentet växtbaserade köttalternativ, men transaktionsmultiplarna har varit mycket höga och vi har därför valt att investera i vår befintliga tillverkningsenhet i Castellcir. Den har mycket goda förutsättningar med stark kompetens inom produktutveckling och ett passande geografiskt läge för expansion i Tyskland och Frankrike”, säger Peter Åsberg, koncernchef i Midsona.

Han räknar med att investeringen på sikt minst kommer att fördubbla koncernens omsättning inom växtbaserade köttalternativ, till cirka 300 miljoner kronor.

”Ett förvärv med motsvarande omsättning hade varit betydligt dyrare än de cirka 45 miljoner kronor som vi nu investerar.”

Tillverkningsenheten i Castellcir beräknas vara i drift mot slutet av 2021 efter genomförd investering. Enheten kommer att vara Midsona-koncernens hub för växtbaserade köttalternativ och förse koncernens samtliga divisioner med produkter med ökad kapacitet för tillverkning av både första och andra generationens växtbaserade alternativ, som tempeh och seitan, respektive vegetariska burgare, pastejer och köttbullar.

”Den ökade kapaciteten i vår spanska fabrik innebär att vi säkrar försörjningen av varor på lång sikt samtidigt som vi kan sänka våra kostnader. Skalfördelar och förbättrad produktionseffektivitet med ökad automatisering medför stora kostnadsbesparingar, vilket vi bedömer kommer synas redan efter första året”, säger Peter Åsberg.

Ny kapacitet ska utvecklas för tillverkning av frysta varor samt formade och bakade produkter, liksom nya typer av kartong- och plastförpackningar. Därutöver kommer det även att finnas möjlighet att på sikt utveckla och tillverka tredje generationens växtbaserade alternativ, som kyckling-, fisk- och köttliknande produkter.

Ökad försäljning och förväntade kostnadssynergier bedöms förstärka EBITDA med upp till 50 miljoner kronor tre år efter produktionsstart.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland