Ny märkning ska öka kunskapen om biologisk mångfald

PUBLICERAD: 24 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Svenskt Sigill-bonden Linnéa Henrysson visar hur arbetet för ökad biologisk mångfald ser ut i praktiken. På potatispåsen finns nu en QR-kod.

En ny Sifo-undersökning, genomförd på uppdrag av Svenskt Sigill, visar att 2 av 3 konsumenter vill veta mer om hur livsmedel bidrar till biologisk mångfald. Svenskt Sigill lanserar nu en interaktiv märkning, som ska öka kunskapen.

Omkring hälften av alla svenskar (49 procent) uppger i den nya Sifo-undersökningen att de inte har koll på vilka produkter och märkningar i matbutiken som bidrar till biologisk mångfald. Genom den nya interaktiva Sigill-märkningen ska konsumenter nu kunna få ökad kunskap och förståelse om hur produkter och livsmedel odlade av Svenskt Sigill-bönder bidrar till biologisk mångfald och hållbarhet.

”Minskningen av den biologiska mångfalden är en av vår tids stora ödesfrågor. Vi vill visa konsumenten hur hens val i matbutiken kan skapa boplatser och mat för insekter, fåglar och vilt i odlingslandskapet. Genom att scanna en QR-kod kan du besöka bonden och se hur gården arbetar med hållbarhet på riktigt”, säger Josefin Kihlberg, kommunikationsansvarig på Svenskt Sigill.

68 procent kan även tänka sig att betala mer för ett livsmedel eller produkt från en gård som bidrar till biologisk mångfald.

Med hjälp av en QR-kod som sitter på produktförpackningarna och som går att scanna direkt i butiken kan man både träffa bönderna och odlarna och samtidigt få en djupare förståelse för hur de jobbar för ökad hållbarhet och biologisk mångfald. I pilotprojektet ingår till en början elva gårdar från norr till söder och ambitionen är att fler gårdar ska kunna ansluta sig framöver.

En av bönderna är Linnéa Henrysson från Björnstorp i Småland.

”Vi har planterat blommande fältkanter runt våra åkrar för att ge mat och skydd till insekter, fåglar och vilt, vilket bidrar till en ökad biologisk mångfald. Vi jobbar också ständigt för att bli bättre och minska vår klimatpåverkan. Vi sprider stallgödsel på ett sätt som minskar risken för avgång av den starka växthusgaser lustgas eller använder lustgasrenad mineralgödsel”, berättar Linnéa.

Läs mer om den interaktiva Sigill-märkningen, bönderna och odlarna här

Senaste nytt

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Leksands Knäckebröd design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet säger man i ett pressmeddelande.
Leksandx

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Årets Rätt 2025: Långbakad lammtaco ”barbacoa”

Årets Rätt 2025 är en smakrik lammtaco som förenar sydamerikanska kryddor med svenska råvaror.
Årets Rätt 2025 Foto Årets Kock10

Löfbergs kafferester blir odlingsjord

Löfbergs och Weibulls lanserar en torvfri krukväxtjord av Löfbergs bortsorterade kaffebönor.
Weibulls Löfbergs Kaffejord

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx