Urban Oasis tar in nytt kapital och bygger MegaFarm

PUBLICERAD: 18 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Urban Oasis produkter finns idag på Ica, Coop och MatHem.

Urban Oasis, en svensk vertikalodlings-startup, som utvecklar nya sätt att odla och producera livsmedel, har säkrat 10,5 miljoner kronor från ett syndikat av befintliga och nya investerare. Familjekontoret Pelarhuset och Anteeo får sällskap av ängelinvesterarna Toni och Charly Nijm.

Urban Oasis startade som ett pilotprojekt 2017 med syfte att tillhandahålla smakrika, prisvärda och hållbart odlade livsmedelsprodukter genom vertikalodlingsteknik. Sedan dess har teamet skalat upp produktionen från sin pilotanläggning i ett bergrum under ett bostadskvarter i Liljeholmen, Stockholm. Utrymmet ägs numera av fastighetsbolaget GreenGroup som är partner till Urban Oasis.

Idag finns Urban Oasis bladgrönsaker, grönkål, pak choi och grönsallat hos bland andra Ica, Coop och MatHem.

Nu har bolaget säkrat 10,5 miljoner för att bygga sin första MegaFarm och utöka produktionskapaciteten med 15-20 gånger. Arbetet har redan påbörjats och anläggningen kommer att vara i produktion i slutet av 2020. Systemet drivs av det internutvecklade, automatiserade mjukvaruprogrammet GreenOS. MegaFarm One kommer att uppvisa förmågan att optimalt odla en stor variation av olika grödor i en och samma produktionsanläggning, vilket gör den först i sitt slag.

”Vi vill förändra hur livsmedel produceras och konsumeras. Idag importerar Sverige grönsaker till ett värde av mer än 25 miljarder kronor. Genom att odla där människor bor minskar vi inte bara transporter och klimatpåverkan utan framför allt får vi grönsaker som är mycket färskare, smakar mer och är helt obesprutade. Med hjälp av den senaste tekniken bygger vi en livsmedelsproduktion anpassad för 2000-talet”, säger Albert Payaró Llisterri, Urban Oasis VD och grundare.

Niklas Borg är VD på Green Group:

”Urban Oasis har skapat en produkt som är både skalbar och långsiktigt hållbar för staden, dess medborgare och miljön. Nu när Urban Oasis har bevisat sin affärsmodell och är redo att expandera är vi stolta att både ge dem mer utrymme och investera i verksamheten.”

Toni Nijm från Yobi Partners, som ingår i investerargruppen, tillägger:

”Urban Oasis bidrar med en ny dimension till en bransch som ännu inte utnyttjar de verkliga fördelarna med den digitala eran. Det finns så mycket att vinna på att använda mjukvara, data och AI för att förstå och kontrollera hela affärsmodellen, från själva odlingen och ända fram till konsumenten. Vi är glada över att få vara med på den här resan som skapar fördelar både för miljön, återförsäljare och konsumenter.”

Senaste nytt

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Leksands Knäckebröd design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet säger man i ett pressmeddelande.
Leksandx

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Årets Rätt 2025: Långbakad lammtaco ”barbacoa”

Årets Rätt 2025 är en smakrik lammtaco som förenar sydamerikanska kryddor med svenska råvaror.
Årets Rätt 2025 Foto Årets Kock10

Löfbergs kafferester blir odlingsjord

Löfbergs och Weibulls lanserar en torvfri krukväxtjord av Löfbergs bortsorterade kaffebönor.
Weibulls Löfbergs Kaffejord

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx