Santa Maria stöttar Giving People i årets julkampanj

PUBLICERAD: 12 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Paulig, som äger Santa Maria, skänker en kvarts miljon kronor till hjälporganisationen Giving People. Samtidigt uppmärksammas organisationen i julens kryddkampanj för att engagera fler att bidra till arbetet med att hjälpa utsatta barn.

Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Scandinavia & Central Europe, förklarar varför kryddor har en koppling till samarbetet med Giving People:

”Vi är nog många som väldigt starkt förknippar kanel, kardemumma och saffran med julen, inte minst väcker dofterna kanske minnen från barndomens jular. Samtidigt vet vi att julen är en extra svår tid för barn och vuxna som lever under socialt utsatta förhållanden. Därför fick vi tillsammans med Giving People idén att ge ekonomiskt stöd till organisationen – men lika viktigt, att ge Giving People och barnens utsatthet uppmärksamhet.”

Linda Hellquist är generalsekreterare på Giving People. Hon berättar att 186 000 svenska barn lever i vad som klassas som relativ fattigdom och att ytterligare 175 885 barn lever i familjer vars inkomst utmäts av kronofogden, enligt Rädda Barnen.

”Giving Peoples vision är att inget barn i Sverige ska leva i utanförskap eller fattigdom. Vi fångar upp de familjer som behöver kortsiktig hjälp för att klara sig ur en svår situation och bryter något som på sikt kunde ha blivit en permanent fattigdom.”

Sedan starten i september 2013 har Giving People förmedlat ett stort antal matkassar, kläder, skor och hygienartiklar till barnfamiljer över hela Sverige. Bidrag från företag är ett välkommet stöd, men själva kärnan i Giving Peoples verksamhet är ett nätverk av privatpersoner som åker ut med hjälp till de hjälpsökande familjerna. Privatpersoner kan också bidra på olika sätt.

”Vi hoppas att konsumenter, utöver att stötta vårt samarbete med Giving People genom att köpa kryddor, också inspireras att engagera sig på andra sätt. För en god jul i dubbel bemärkelse, säger Eva Berglie.

Här finns mer information om Giving People

Senaste nytt

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår