Santa Maria stöttar Giving People i årets julkampanj

PUBLICERAD: 12 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Paulig, som äger Santa Maria, skänker en kvarts miljon kronor till hjälporganisationen Giving People. Samtidigt uppmärksammas organisationen i julens kryddkampanj för att engagera fler att bidra till arbetet med att hjälpa utsatta barn.

Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Scandinavia & Central Europe, förklarar varför kryddor har en koppling till samarbetet med Giving People:

”Vi är nog många som väldigt starkt förknippar kanel, kardemumma och saffran med julen, inte minst väcker dofterna kanske minnen från barndomens jular. Samtidigt vet vi att julen är en extra svår tid för barn och vuxna som lever under socialt utsatta förhållanden. Därför fick vi tillsammans med Giving People idén att ge ekonomiskt stöd till organisationen – men lika viktigt, att ge Giving People och barnens utsatthet uppmärksamhet.”

Linda Hellquist är generalsekreterare på Giving People. Hon berättar att 186 000 svenska barn lever i vad som klassas som relativ fattigdom och att ytterligare 175 885 barn lever i familjer vars inkomst utmäts av kronofogden, enligt Rädda Barnen.

”Giving Peoples vision är att inget barn i Sverige ska leva i utanförskap eller fattigdom. Vi fångar upp de familjer som behöver kortsiktig hjälp för att klara sig ur en svår situation och bryter något som på sikt kunde ha blivit en permanent fattigdom.”

Sedan starten i september 2013 har Giving People förmedlat ett stort antal matkassar, kläder, skor och hygienartiklar till barnfamiljer över hela Sverige. Bidrag från företag är ett välkommet stöd, men själva kärnan i Giving Peoples verksamhet är ett nätverk av privatpersoner som åker ut med hjälp till de hjälpsökande familjerna. Privatpersoner kan också bidra på olika sätt.

”Vi hoppas att konsumenter, utöver att stötta vårt samarbete med Giving People genom att köpa kryddor, också inspireras att engagera sig på andra sätt. För en god jul i dubbel bemärkelse, säger Eva Berglie.

Här finns mer information om Giving People

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden