Paulig, som äger Santa Maria, skänker en kvarts miljon kronor till hjälporganisationen Giving People. Samtidigt uppmärksammas organisationen i julens kryddkampanj för att engagera fler att bidra till arbetet med att hjälpa utsatta barn.
Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Scandinavia & Central Europe, förklarar varför kryddor har en koppling till samarbetet med Giving People:
”Vi är nog många som väldigt starkt förknippar kanel, kardemumma och saffran med julen, inte minst väcker dofterna kanske minnen från barndomens jular. Samtidigt vet vi att julen är en extra svår tid för barn och vuxna som lever under socialt utsatta förhållanden. Därför fick vi tillsammans med Giving People idén att ge ekonomiskt stöd till organisationen – men lika viktigt, att ge Giving People och barnens utsatthet uppmärksamhet.”
Linda Hellquist är generalsekreterare på Giving People. Hon berättar att 186 000 svenska barn lever i vad som klassas som relativ fattigdom och att ytterligare 175 885 barn lever i familjer vars inkomst utmäts av kronofogden, enligt Rädda Barnen.
”Giving Peoples vision är att inget barn i Sverige ska leva i utanförskap eller fattigdom. Vi fångar upp de familjer som behöver kortsiktig hjälp för att klara sig ur en svår situation och bryter något som på sikt kunde ha blivit en permanent fattigdom.”
Sedan starten i september 2013 har Giving People förmedlat ett stort antal matkassar, kläder, skor och hygienartiklar till barnfamiljer över hela Sverige. Bidrag från företag är ett välkommet stöd, men själva kärnan i Giving Peoples verksamhet är ett nätverk av privatpersoner som åker ut med hjälp till de hjälpsökande familjerna. Privatpersoner kan också bidra på olika sätt.
”Vi hoppas att konsumenter, utöver att stötta vårt samarbete med Giving People genom att köpa kryddor, också inspireras att engagera sig på andra sätt. För en god jul i dubbel bemärkelse, säger Eva Berglie.
Här finns mer information om Giving People