Inför årets jul har Göteborgs kex bett barn från organisationen Maskrosbarn designa pepparkaksburkarna. Budskapen är att sprida kärlek och ta hand om varandra.
Orkla Confectionery & Snacks, där Göteborgs kex ingår, har stöttat organisationen Maskrosbarn sedan 2014 och är i dag en av organisationens huvudpartners. I en workshop har barn från organisationen fått berätta vilket budskap de vill skicka till alla vuxna inför julen. De har även hjälpt till att designa burkarna för Göteborgs kex pepparkakor. Resultatet kommer att synas på pepparkaksburkarna under årets julsäsong.
”I snitt fem barn i varje skolklass växer upp med föräldrar som har ett missbruk eller psykisk ohälsa. Därför vill vi att alla vuxna ska vara uppmärksamma på om barn i deras närhet behöver hjälp. Särskilt nu inför julen, som borde vara en tid fylld av trygghet och glädje för alla barn och ungdomar”, säger Susanne Wibreus, marknadschef på Göteborgs kex.
Maskrosbarn är en barnrättsorganisation som stödjer barn till föräldrar med missbruk, psykisk ohälsa eller som utsätter dem för våld. Detta görs bland annat genom utbildningar, föreläsningar samt stödverksamhet i form av helg- och lovläger, torsdagsmys, internetstöd och personliga coacher.
”Detta år som präglats av pandemi och isolering har varit extra tufft för barn som redan befinner sig i en utsatt situation hemma. Nu kommer julen som även under normala omständigheter kan vara särskilt tung för dessa barn, eftersom det är en utpräglad familjehögtid. Vi har alla ett ansvar att se barnen omkring oss och den här julen är det kanske viktigare än någonsin”, säger Elin Hågeby Caicedo, generalsekreterare på Maskrosbarn.