Göteborgs kex samarbetar med Maskrosbarn för en snällare jul

PUBLICERAD: 5 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Inför årets jul har Göteborgs kex bett barn från organisationen Maskrosbarn designa pepparkaksburkarna. Budskapen är att sprida kärlek och ta hand om varandra. 

Orkla Confectionery & Snacks, där Göteborgs kex ingår, har stöttat organisationen Maskrosbarn sedan 2014 och är i dag en av organisationens huvudpartners. I en workshop har barn från organisationen fått berätta vilket budskap de vill skicka till alla vuxna inför julen. De har även hjälpt till att designa burkarna för Göteborgs kex pepparkakor. Resultatet kommer att synas på pepparkaksburkarna under årets julsäsong.

”I snitt fem barn i varje skolklass växer upp med föräldrar som har ett missbruk eller psykisk ohälsa. Därför vill vi att alla vuxna ska vara uppmärksamma på om barn i deras närhet behöver hjälp. Särskilt nu inför julen, som borde vara en tid fylld av trygghet och glädje för alla barn och ungdomar”, säger Susanne Wibreus, marknadschef på Göteborgs kex.

Maskrosbarn är en barnrättsorganisation som stödjer barn till föräldrar med missbruk, psykisk ohälsa eller som utsätter dem för våld. Detta görs bland annat genom utbildningar, föreläsningar samt stödverksamhet i form av helg- och lovläger, torsdagsmys, internetstöd och personliga coacher.

”Detta år som präglats av pandemi och isolering har varit extra tufft för barn som redan befinner sig i en utsatt situation hemma. Nu kommer julen som även under normala omständigheter kan vara särskilt tung för dessa barn, eftersom det är en utpräglad familjehögtid. Vi har alla ett ansvar att se barnen omkring oss och den här julen är det kanske viktigare än någonsin”, säger Elin Hågeby Caicedo, generalsekreterare på Maskrosbarn.

 

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1