Göteborgs kex samarbetar med Maskrosbarn för en snällare jul

PUBLICERAD: 5 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Inför årets jul har Göteborgs kex bett barn från organisationen Maskrosbarn designa pepparkaksburkarna. Budskapen är att sprida kärlek och ta hand om varandra. 

Orkla Confectionery & Snacks, där Göteborgs kex ingår, har stöttat organisationen Maskrosbarn sedan 2014 och är i dag en av organisationens huvudpartners. I en workshop har barn från organisationen fått berätta vilket budskap de vill skicka till alla vuxna inför julen. De har även hjälpt till att designa burkarna för Göteborgs kex pepparkakor. Resultatet kommer att synas på pepparkaksburkarna under årets julsäsong.

”I snitt fem barn i varje skolklass växer upp med föräldrar som har ett missbruk eller psykisk ohälsa. Därför vill vi att alla vuxna ska vara uppmärksamma på om barn i deras närhet behöver hjälp. Särskilt nu inför julen, som borde vara en tid fylld av trygghet och glädje för alla barn och ungdomar”, säger Susanne Wibreus, marknadschef på Göteborgs kex.

Maskrosbarn är en barnrättsorganisation som stödjer barn till föräldrar med missbruk, psykisk ohälsa eller som utsätter dem för våld. Detta görs bland annat genom utbildningar, föreläsningar samt stödverksamhet i form av helg- och lovläger, torsdagsmys, internetstöd och personliga coacher.

”Detta år som präglats av pandemi och isolering har varit extra tufft för barn som redan befinner sig i en utsatt situation hemma. Nu kommer julen som även under normala omständigheter kan vara särskilt tung för dessa barn, eftersom det är en utpräglad familjehögtid. Vi har alla ett ansvar att se barnen omkring oss och den här julen är det kanske viktigare än någonsin”, säger Elin Hågeby Caicedo, generalsekreterare på Maskrosbarn.

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx