Coop Sverige omorganiserar för att ”skapa marknadens bästa kundupplevelse”, enligt VD Magnus Johansson. Den nya organisationen, som träder i kraft 1 november, ska bli mer kundorienterad, snabbfotad och innovativ för att bättre möta framtidens krav.
Coop har under de senaste åren gjort stora investeringar i form av uppköpet av Netto, omfattande digital utveckling, ett nytt helautomatiserat lager, betallösningen Coop Scan & Pay och nya innovativa butikskoncept. Nu ses också Coop Sveriges organisation över, med målsättningen att, tillsammans med de butiksdrivande föreningarna, bli så effektiv som möjligt i arbetet framåt.
Den nya organisationen innebär bland annat att affärsområdet Inköp och Kategori stöps om för att bli mer kundorienterat.
”Vi kommer börja arbeta på ett helt nytt sätt med vårt sortiment, där vi tydligare utgår från kundernas och medlemmarnas behov. Genom att jobba mer datadrivet är det kundens beteenden, önskemål och vanor som kommer att styra. Inom ramen för det nya affärsområdet Sortiment och Inköp kommer vi därför att tydliggöra förflyttningen genom att skapa en sortimentsavdelning med fokus på kunden och en inköpsavdelning, som kommer att jobba mot leverantörerna”, säger Magnus Johansson, VD för Coop Sverige AB.
”Dessutom kommer vi att börja arbeta mer som våra nordiska grannar och samordna utvecklingen av våra egna varumärken mer med dem. På så sätt undviker vi dubbelarbete och skapar tillsammans ett starkare erbjudande som är rätt i tiden.”
Marknads- och försäljningsavdelningen slås ihop och avdelningen för Hållbarhet och Kvalitet flyttas närmare ledningen.
”Försäljning och Marknad får gemensamt och utökat ansvar för hur vi tar fram och marknadsför våra erbjudanden. På så sätt ökar vi vårt kommersiella fokus ytterligare”, säger Magnus Johansson.
”Hållbarhet och kvalitet ligger i vårt DNA och dessa frågor är en integrerad del av Coops strategi. Nu markerar vi det tydligare genom att avdelningen ingår i företagsledningen. Genom de nya världsunika hållbarhetsdeklarationerna tar vi ett långt kliv fram med att systematiskt utveckla detta arbete.”
Även affärsområdet Digital, som startades för ett år sedan, omorganiseras och kompetensförstärks för ökad tydlighet och säkrat genomförande. Syftet är att det digitala ska genomsyra alla affärsområden, så att hela verksamheten är med på den digitala omställningen.
”Vi befinner oss i en tid av snabba förändringar, som kräver att vi är flexibla och snabbfotade för att möta våra kunders och medlemmars unika behov. I den nya, allt mer individanpassade och digitaliserade omvärlden är det den som bäst känner sina kunder och anpassar sig till deras behov som förtjänar deras matinköp – och Coop satsar på att skapa marknadens bästa kundupplevelse. Totalt sett ger det här en snabbfotad organisation, inriktad på samarbete och innovation”, säger Magnus Johansson.