Coop lanserar nya växtbaserade färsen Beyond Mince

PUBLICERAD: 13 oktober 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Nu lanserar Coop Beyond Mince i Sverige. Den växtbaserade färsen kommer gå att köpa i utvalda Coop-butiker över hela Sverige och online från och med 26 oktober.

Beyond Mince är skapad för att ge samma textur, formbarhet och smak som animalisk färs, men med de miljömässiga fördelarna som växtbaserat protein medför. Färsen är framtagen för att enkelt kunna ersätta köttfärs i matlagning och rätter som till exempel tacos, köttbullar och köttfärssås.

”Vi tittar alltid efter produkter som innebär att vi kan bredda vårt erbjudande av växtbaserade produkter och erbjuda våra kunder större valmöjligheter. I dag är vi extremt glada över att vara den första dagligvarukedjan i Sverige att erbjuda våra kunder och medlemmar Beyond Mince, och ytterligare stärka vår position när det kommer till växtbaserade alternativ”, säger Oskar Lundgren, Kategori- och inköpsansvarig på Coop Sverige.

Sedan tidigare har Beyond Meat lanserat två produkter via Coop i Sverige: Beyond Burger och Beyond Sausage. Något som bland annat resulterade i att Beyond Burger blev den bäst säljande växtbaserade burgaren hos Coop.

”Vi är väldigt stolta över att introducera vår senaste produktinnovation i Europa. Beyond Mince låter konsumenter njuta av färsens kulinariska mångsidighet, goda smak och textur, tillsammans med ett högt proteininnehåll och en minimal miljöpåverkan. Vi fortsätter vårt partnerskap med Coop och är glada över att de blir först ut att ta denna innovativa produkt till svenska hushåll”, säger Chuck Muth, Chief Growth Officer på Beyond Meat.

Beyond Meat grundades 2009 med visionen att erbjuda växtbaserat protein som ger miljömässiga fördelar med likvärdigt näringsinnehåll, textur och andra smakattribut som animaliska köttprodukter. I dag levererar Beyond Meats frysta och färska växtbaserade produkter till fler än 112 000 dagligvarubutiker och restauranger i 85 länder.

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2