Vinnarna i årets Dagligvarugala har korats och Estrella kammade hem platsen som Årets leverantör. Priset delas ut av Nielsen och Clearon till företag som i påtaglig grad bidragit till att skapa mervärden för butik. Dagligvarugalan arrangeras av Fri Köpenskap.
”Det är en lång resa vi gjort som nu ger utdelning. Det handlar om en kombination av sälj, marknad och innovation tillsammans med fabriken där vi varit väldigt fokuserade på att sätta kunden i centrum”, säger Estrellas VD Carina Hansson i en kommentar.
Juryns motivering till priset:
”Årets Leverantör har på ett föredömligt sätt satt kundnyttan i första rummet och valt att lägga den egna prestigen åt sidan för att fokusera på den enskilda butikens försäljning och lönsamhet framför allt annat. Även under svagare försäljningsperioder har Estrella arbetat nära butikerna för att på olika sätt öka försäljningen, vilket i slutändan har skapat mervärde i handelns alla led.
Med en engagerad och flexibel säljkår, kampanjer på kundernas villkor, ett starkt hållbarhetstänk och en vilja till innovation i kombination med nya produktlanseringar har företaget under 2019 stått för nästan häften av kategorins tillväxt. Allt detta gör Estrella till en av de starkast lysande stjärnorna på dagligvaruhimmelen och en värdig vinnare av priset som Årets Leverantör.”
Omkring 400 personer samlades på Fri Köpenskaps Facebooksida för att se årets livesända Dagligvarugala på kvällen den 8 oktober med Tina Nordström som konferencier.
Om priset Årets leverantör:
Vinnaren av Årets leverantör ska vara ett företag som i påtaglig grad bidragit till att skapa mervärden för butiken eller butikskedjan. Det kan handla om såväl sortiment, service, teknik eller annat som påtagligt ökat butikens värde för kunder och/eller personal. Estrella nominerades tillsammans med Orkla Foods Sverige och Svenskmärkning.