Nu får svenskt fläskkött exporteras till Filippinerna

PUBLICERAD: 9 oktober 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Filippinerna är nu öppet för export av svenska livsmedel och jordbruksprodukter. Exporten av fläskköttsprodukter är redan igång. Foto: Fredrik Persson/Svenskt Kött|Filippinerna är nu öppet för export av svenska livsmedel och jordbruksprodukter. Exporten av fläskköttsprodukter är redan igång. Foto: Fredrik Persson/Svenskt Kött

En av satsningarna inom livsmedelsstrategin är öka Sveriges livsmedelsexport, bland annat genom fler exportgodkännanden. Nyligen öppnades Filippinerna som ny exportmarknad för svenska livsmedel och jordbruksvaror. Det innebär en stor potential för bland annat köttprodukter och de första leveranserna av svenskt fläskkött har redan gått iväg.

”Det är mycket glädjande att våra svenska företag nu tar tillvara på möjligheten att exportera fläskköttsprodukter till Filippinerna. Att exporten kommer igång snabbt efter godkännandet visar också på en bra efterfrågan på svenska fläskköttsprodukter som håller hög livsmedelssäkerhet”, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson.

Export en av flera delar för en konkurrenskraftig livsmedelssektor, som ingår i livsmedelsstrategin. Idag ligger exportandelen i svensk livsmedelsindustri på cirka 30 procent, målsättningen är att den ska vara 50 procent år 2030. Om målet realiseras kommer exportvärdet att överstiga 100 miljarder kronor år 2030.

Regeringen satsar inom ramen för livsmedelsstrategin 122 miljoner kronor årligen fram till och med 2025, varav 32 miljoner kronor ska bidra till en ökad livsmedelsexport. Dessutom görs ytterligare satsningar på totalt 114 miljoner kronor under 2020.

”Livsmedelsstrategin bidrar till att hela Sverige håller ihop och att vi ser till hela landets potential. Med anledning av pågående pandemi är det viktigt att stärka svensk livsmedelsproduktion och ökad export är centralt för att svenska livsmedelsföretag ska öka sin konkurrenskraft. Regeringen fortsätter att långsiktigt och strategiskt arbeta för ökad livsmedelsexport som stärker svenska jordbruks- och livsmedelsföretag. Med stärkt konkurrenskraft i hela livsmedelskedjan skapas hållbar tillväxt och fler jobb i hela landet”, säger Jennie Nilsson.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx